Spot på elevers fremtid og karriere

10. oktober 2017  |  Sydjylland  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

HK Stat Sydjylland var først i oktober vært for den årlige elevkonference, hvor 20 elever i en hel dag kunne høre om deres muligheder, rettigheder og pligter. Det er en tradition med succes.

June Poulin og andre elever til konference hos HK Stat Sydjylland

- Vi lærte rigtig meget om rettigheder og pligter, og det var meget spændende og nyttigt, siger June Poulin. Hun begyndte den 1. september i år som elev ved Personaleadministrationen i Miljø- og Fødevareministeriet i Augustenborg, så alting er stadig meget nyt for hende.

- Det har været en rigtig god dag. Mange tager fagforeninger lidt for meget for givet, og tænker ikke over, hvad vi kan opnå. Men i dag har vi hørt om efter- og videreuddannelse, om hjælp til fagprøver og om rådgivning. Fagforeningen er en rigtig god sparringspartner, siger den 34-årige elev.

Relationsopbygning

Formand for HK Stat Sydjylland Annette Godsvig Laursen siger, at elevkonferencerne er til glæde for både eleverne og HK.

- Ud over, at eleverne får en masse nyttig viden om deres rolle, så er konferencerne også en god lejlighed for HK Stat Sydjylland til at lære dem at kende. Vi får sat ansigt på hinanden og skabt relationer. Det er meget vigtig fremadrettet, siger hun.

Meldte sig frivilligt

HK Stat Sydjylland holdt sin første elevkonference i 2010. I år var HK Stats ungdomskonsulent, Cihat Bardak, den centrale oplægsholder med bidrag fra faglig sagsbehandler ved HK Stat Sydjylland Peter Bertelsen, organiser Sandra Marstrand og HK Sydjyllands ungdomskonsulent Kathrine Møller.

- Chihat kom med virkelige eksempler fra sin egen elevtid, hvornår man kan og skal sige fra. Det var rigtig interessant og nyttigt, siger June Poulin. Hun var så begejstret, at hun er en af foreløbig tre deltagere, som har meldt sig til frivilligt at hjælpe med at organisere elevkonference næste år.

Eleverne hørte også om pension, vigtigheden af netværk og om HK’s ungekontaktordning.

Stat

Billig forsikring, forbrugsforening og gode rabatter

Se dine medlemsfordele

Bliv medlem af HK Stat