Thisted vil forbedre midaldrendes sundhed

10. oktober 2017  |  Nordjylland  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

40-60-årige tilbydes sundhedstjek på arbejdspladsen som led i et stort projekt de kommende godt to år.

Bor du i Thy og er mellem 40 og 60 år, så er du i målgruppen for et stort sundhedsprojekt, som Thisted Kommune i samarbejde med blandt andre HK sætter i gang fra nytår.

Indtil august 2020 vil ansatte på arbejdspladser i hele kommunen få tilbud om at deltage i først et sundhedstjek på jobbet for dernæst – hvis der er behov for det – at deltage i forskellige sundhedstilbud om fx kost, rygning, alkohol og motion.

- Vores mål er helt enkelt at forbedre borgernes sundhed, og netop de 40-60 årige er i særlig risiko for en række livsstils-sygdomme, fortæller Nikolaj Bilgram, der er kandidat i folkesundhedsvidenskab fra Aalborg Universitet og konsulent på projektet.

Både når det gælder antallet af daglige rygere og borgere med usunde kostvaner, højrisikoforbrug af alkohol og fysisk inaktivitet ligger Thisted over gennemsnittet i den nordjyske region.

- Udkants-problematikken afspejler sig i sundheden, og det giver os en særlig udfordring. Med projektet vil vi meget gerne rykke ved den situation, siger Nikolaj Bilgram.

Tilbud på arbejdspladsen
Et forsøgsprojekt på en enkelt lokal virksomhed skal i november give erfaringer, inden projektet for alvor går i gang efter nytår og ansatte på flere arbejdspladser vil få tilbuddet.

I første omgang lyder tilbuddet på en 5-10 minutters sundhedssamtale og et -tjek, der skal afsløre, om der er behov for et eventuelt lægebesøg eller henvisning til yderligere sundhedstilbud.

- Thisted Kommune har allerede en række gratis sundhedstilbud, vi kan henvise til, men er der behov og mulighed, vil vi også kunne oprette hold på arbejdspladser, fortæller Nikolaj Bilgram.

Netop arbejdspladsen spiller en vigtig rolle, understreger han:

- Skal vi fat i så mange borgere som muligt, er det er vigtigt, at både samtale og tjek – og eventuel opfølgning – foregår på arbejdspladsen og gerne i arbejdstiden. Vi ved jo alle, at når vi først kommer hjem fra job, er det lidt sværere at komme afsted igen.

Projektet er finansieret af Sundhedsstyrelsen som en del af en samlet pulje på 27 millioner kroner til projekter i landets kommuner. Baggrunden er en kraftig stigning i antallet af en række livsstils-sygdomme i løbet af de seneste godt tyve år, fx blev antallet af borgere med diabetes fordoblet fra 2000-2012.

Thisted Kommune har fået en andel på 1,7 millioner kroner af den samlede pulje. Omkring 12.500 borgere i kommunen er med i målgruppen, og målet er at nå ud til omkring en tredjedel af dem.

Problemer med login?

Log ind med NemID