Hospitalerne slipper for omstridt toprocentskrav

11. oktober 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Folketinget har suspenderet produktivitetskravet til landets hospitaler fra 2018. Beslutningen hilses velkommen hos Danske Lægesekretær, der dog samtidig efterlyser et opgør med andre former for besparelser.

Regeringen og Dansk Folkeparti har efter pres fra de politiske partier og fra flere fagforeninger – herunder HK Kommunal – opgivet produktivitetskravet fra 2018.

Produktivitetskravet, der også betegnes effektiviseringskravet eller toprocentskravet, har siden 1999 betydet, at hospitalerne hvert år har skullet levere to procents mere behandlingsaktivitet for at få udbetalt det maksimale tilskud fra staten.

Bedre arbejdsbetingelser

Toprocentskravet har ifølge formand for Danske Lægesekretærer i HK Kommunal, Nathali Degn, betydet, at hospitalerne i en årrække har været tvunget til at fokusere på kvantitet og kassetænkning med stadigt dårligere arbejdsmiljø til følge. Hun glæder sig derfor over, at regeringen er blevet presset til at droppe kravet.

- Uden produktivitetskravet får vi som hospitalspersonale alt andet lige bedre muligheder for at løse vores opgaver tilfredsstillende til gavn for patienterne, lyder det fra Nathali Degn.

Besparelser står i kø

Lægesekretærformanden advarer imidlertid mod at tro, at vejen herefter er banet for et sundhedsvæsen, der kører på skinner.

- Vi har stadig omprioriteringsbidraget på én procent årligt i regionernes administration at slås med, ligesom de løbende besparelser står i kø for at blive effektueret. Politikerne er simpelthen nødt til at erkende, at der skal noget økonomi til, hvis ambitionerne om et sundhedsvæsen i verdensklasse skal indfries, siger Nathali Degn.

Mens produktivitetskravet er sløjfet i 2018, vil regeringen i samarbejde med Danske Regioner nu forsøge at udvikle en ny og bedre styringsmodel for det danske sundhedsvæsen. En ny model forventes klar fra 2019.

Lægesekretær Sundhed og tandklinik

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt