S og DF lover ekstra medarbejdere til Skat

12. oktober 2017  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

HK Stat, LO og FSR – danske revisorer stod 11. oktober 2017 bag høringen "Milliarder på spil" på Christiansborg. Alle i panelet var enige om at styrke Skat.

En række politikere, interesseorganisationer og fagforeninger var 11. oktober samlet til en høring om Skat. En ny rapport viser, at det vil være muligt at indhente 3,8 milliarder kroner – efter at alle udgifter er trukket fra – hvert år, hvis der ansættes 1.000 nye medarbejdere på kontrolområdet.

Læs også: HK Stat går sammen med LO og revisorer for bedre skattekontrol

Samtlige 71 sæder var besat, og bagvæggen var beklædt med endnu flere interesserede lyttere. Interessen var stor, da fagbevægelsen bød interesserede op til debat om Skat.  Her er en række af høringens centrale udtalelser:

HK Stats formand Rita Bundgaard var en af kvinderne bag høringen. Hun mener, at regeringen skal fritage Skat for det årlige 2 procents omprioriteringsbidrag. Desuden mener hun, at det er et nemt regnestykke for politikerne på Christiansborg, at flere medarbejdere betyder flere penge i statskassen.

- Der er ingen tvivl, om at det er dokumenteret allerede. Der er effekt ved at have flere medarbejdere til kontrol. 1.000 dygtige ekstra medarbejdere kræver det. Der skal være en bevidsthed i virksomhederne om, at der kommer nogen ud og tjekker dem engang i mellem, sagde hun.

En af de andre bagkvinder, formand for LO Lizette Risgaard, skrev i et tweet, at bedre skattekontrol er 'win-win for alle parter, undtagen dem, der snyder’.

Vicedirektør for Dansk Industri Kent Damsgaard stemte i og gjorde det klart, at en velfungerende offentlig sektor er vigtig for Danmarks konkurrenceevne.

- En af de største styrker ved Danmark er, at vi har tillid til hinanden, og at vi grundlæggende set har en velfungerende offentlig sektor. Når man begynder at rokke ved tilliden til den offentlige sektor, har vi alle en fælles interesse i at rette op på det hurtigst muligt. Fordi det blandt andet er det, vi baserer vores konkurrenceevne på, sagde han. Rapporten, som høringen drejede sig om, fortæller blandt andet, at 10 procent af virksomhederne snyder bevidst.

Skatteordfører fra Dansk Folkeparti Dennis Flydtkjær frygter, at snyderiet vil sprede sig. Han sagde:

- Der skal være mere kontrol. De allerede afsatte 100 millioner kroner er ikke nok. 10 procent af virksomhederne snyder bevidst. Det får resten af borgerne til at tænke: ’Hvorfor skal jeg så lade være med at lave sort arbejde?’ Det har længe været fremstillet som om, det er omkostningsfrit at skære ned på Skat. Det skal tydeliggøres, at en skattemedarbejder indtjener sig selv. En skattemedarbejder er en god businesscase.

Jesper Petersen fra Socialdemokratiet er enig i kravet om flere resurser til Skat. I Socialdemokratiets plan er kravet 1.000 nye medarbejdere. Han pointerer, at der har været for meget fokus på omkostningerne ved at have ansatte i Skat.

- Vi har foreslået 1.000 ekstra. Jeg føler, at det forslag bliver underbygget af den rapport, vi har set fremlagt her i dag. Der ER penge at komme efter.

Til sidst forsikrede Dennis Flydtkjær, at Dansk Folkeparti vil lægge stemmer til mere skattekontrol. Og tilføjede:

- Det er dejligt at mærke, at vi alle er enige om, at der er brug for mere skattekontrol. 1.000 ekstra medarbejdere er ikke nødvendigvis det gyldne tal. Men der er brug for flere – det er indiskutabelt.

Se billeder og video fra høringen. Foto: Mikkel Østergaard. Videoredigering: Alexander Mejdahl Jeppesen

SKAT