Kommuner og regioner risikerer bøder for datasjusk

13. oktober 2017  |  HK Kommunal  |  DL  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Nybrud i lovgivningen skal give mulighed for at give kommuner, regioner og andre offentlige myndigheder bøder for at overtræde datalovgivningen.

Hvis kommuner og regioner ikke kan finde ud af at passe på borgernes cpr-numre eller andre persondata, skal de kunne straffes med klækkelige bøder. Sådan lyder det fra Regeringen, der vil gøre det muligt at straffe offentlige myndigheder med bøder.

Ifølge Politiken kan bøderne blive på op til 4 procent af en myndigheds driftsbevilling – dog med et loft på 16 millioner kroner.

- Overholder man ikke reglerne om databeskyttelse, er det en alvorlig sag, som skal have mærkbare konsekvenser. Derfor har regeringen besluttet, at også offentlige myndigheder skal kunne få bøder, hvis de overtræder reglerne, skriver Søren Pape Poulsen i en kommentar til Politiken.

KL: det kan gå ud over servicen

Hos KL vække planen dog ikke udelt begejstring. Det kan nemlig risikere at gå ud over den offentlige service, hvis der pludselig kommer stor bøder, lyder det.

- Det vil jo få den konsekvens, at der så skal findes 16 millioner kroner i en kommunes budget, og det kan gå ud over servicen på skoler eller i ældreplejen, siger Pia Færch, KL’s kontorchef for digitalisering til Politiken.

Presset for at åbne for mulige bødestraffe til offentlige myndigheder har været stort fra blandt andet Dansk Erhverv og Liberal Alliance, siden en EU-forordning gjorde det klart, at private firmaer kan straffes med bøder på op til 150 millioner kroner eller fire procent af deres globale omsætning ved grove lovbrud.

Læs mere om forslaget hos Politiken

Digitalisering

Følg hk kommunal på facebook

Find os her