Regelforenklinger kan dræne jobindsatsen for milliarder

20. oktober 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Både KL og beskæftigelsesministeren ser potentialer for milliardbesparelser, når der bliver luget ud i de nuværende beskæftigelsesregler. Frigivne penge bør som udgangspunkt blive i systemet og blandt andet anvendes til en stærkere håndholdt indsats for de ledige, mener HK Kommunal.

Til november vil regeringen med beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) i spidsen præsentere en omfattende forenkling af reglerne for jobindsatsen, som den kommer til udtryk i Loven om Aktiv Beskæftigelsespolitik (LAB-loven).

Regelforenklingerne forventes i pæn udstrækning at bygge på nogle af de anbefalinger, som blandt andre KL, HK Kommunal og Dansk Socialrådgiverforening afleverede i foråret 2017.

Forenklinger frigiver 2,5 milliarder

KL har ifølge Berlingske allerede nu regnet på, hvor meget man kan spare, hvis regeringen vælger at følge KL’s anbefalinger til, hvordan der kan ryddes op i de over 30.000 sider, reglerne på området fylder i dag. Resultatet er ifølge KL, at der kan frigives to en halv milliarder kroner om året.

De to milliarder findes ved, at ledige med enklere regler kommer hurtigere i job, mens den sidste halve milliard kan spares på administrationen, når sagsbehandlere frigøres fra noget papirarbejde, mener KL.

Også beskæftigelsesministeren ser store potentialer for besparelser. Ligesom KL understreger Troels Lund Poulsen samtidig, at frigivne midler også skal anvendes til at gøre indsatsen for ledige på kanten af arbejdsmarkedet mere effektiv.

Skyd ikke bjørnen….

I HK Kommunal ser næstformand, Mads Samsing, frem til det kommende opgør med detailstyringen af beskæftigelsesområdet. Han advarer dog kraftigt mod at gøre den helt nødvendige regelsanering til en spareøvelse.

- For det første vil jeg fraråde, at man begynder at indhente besparelser eller rationaliseringsgevinster, før man er sikker på, at forenklingerne rent faktisk frigør ressourcer. Vi har blandt andet ved flere digitaliseringsøvelser set ikke så få eksempler på, at man har indhentet en tænkt gevinst, før driften er oppe at køre. Det dur simpelthen ikke, fastslår Mads Samsing.

Målrettet indsats til borgere på kanten

For det andet bør mulige rationaliseringsgevinster ifølge Mads Samsing kanaliseres over i en stærkere håndholdt indsats for de ledige, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet.

- Pengene bør som udgangspunkt blive i systemet og meget gerne øremærkes indsatsen over for nogle af de grupper, der i øjeblikket er længst væk fra Arbejdsmarkedet. Rent bortset fra de økonomiske gevinster, der ligger i få flyttet borgere væk fra passiv forsørgelse, så giver en mere målrettet indsats mulighed for, at borgere med komplekse udfordringer kan blive hjulpet i et sammenhængende forløb, siger HK Kommunals næstformand.

Nødvendige normeringer sikrer arbejdsmiljøet

Mads Samsing peger derudover – for det tredje – på, at arbejdsmiljøet på mange jobcentre ligger underdrejet i en grad, der kalder på genopretning. En pæn del af de midler, der måtte blive frigivet med regelforenklingerne, bør derfor ifølge næstformanden gå til at sikre et acceptabelt arbejdsmiljø for jobkonsulenterne.

- Det skal blandt andet ske med nogle personalenormeringer, der matcher arbejdsmængden og den kompleksitet, der hersker på området. Efter at have oplevet en sand tsunami af reformer på beskæftigelsesområdet er alt for mange jobcentre i øjeblikket ramt af højt sygefravær og stor personaleudskiftning. Det kan vi ikke byde hverken de ansatte eller borgerne, lyder det fra Mads Samsing.

Den samlede beskæftigelsesindsats koster i dag 14 milliarder kroner om året.

Social og beskæftigelse Administration Arbejdsmarked Beskæftigelse

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt