Det er bare at kaste sig ud i det

23. oktober 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Det kan være en stor mundfuld at starte i et job, som ingen har haft før, og som ingen derfor ved, hvordan man udfylder. Men det kan også være en rigtig spændende vej frem.

I Trafiktårnet nær Hovedbanen i København sidder tre HK'ere og er med til at dirigere pendlere og københavnere rundt i gaderne på gåben, cykler eller i bil via den trafikinformation, som det er HK'ernes job at sørge for. Så snart de i bybilledet får øje på noget, der kan sinke trafikken, twitter de flittigt, lige som de sørger for, at det kendte Google-map hele tiden er opdateret med røde, gule eller grønne streger, alt efter hvordan trafikken glider.

– Vi sidder med opgaver, som ingen før har haft. Det har været utrolig spændende at være med på dette nye fra starten. Og jeg synes, det er et godt eksempel på, hvordan vi som HK'ere skal være åbne over for nye muligheder og klar til at påtage os nye opgaver, siger Peter Dam, der er en af de tre HK'ere i Trafiktårnet og arbejdsmiljørepræsentant for alle Københavns Kommunes 10 medarbejdere på stedet.

Trafiktårnet åbnede i oktober 2015 som et samarbejde mellem Vejdirektoratet og Københavns Kommune. Det skete på baggrund af et forslag fra Trængselskommissionen, der som en alternativ løsning til bommene ved indfaldsvejene foreslog at øge trafikinformationen. I tårnet sidder i dag i alt 55 mennesker, der sørger for, at trafiklysene virker ordentligt og skaber grønne bølger, og som overvåger og informerer om forhindringer for trafikken som fx vejarbejde, kødannelser eller diverse events, optog og arrangementer. Alt sammen via app'en TrafikkenHovedstaden og Twitter #trafikhovedstad, hvor trafikanterne selv kan holde sig orienterede. I øvrigt er det også her i Trafiktårnet, at radioens P4-trafik sidder. Og snart rykker også BaneDanmark ind med hele signaltjenesten for alle S-tog og fjerntog i Danmark. På sigt er det desuden meningen, at omegnskommunerne kommer med, så hele Storkøbenhavn bliver dækket tæt.

Learning-by-doing

Peter fra Trafiktårnet

Peter Dam

Fra starten lå der ingen præcise jobbeskrivelser til de tre HK'ere, da de mødte på arbejde som trafikrådgivere første gang. Som udgangspunkt skulle de derfor selv 'designe' deres job.

– Det var en stor og sjov udfordring. Og der var jo ikke andet at gøre, end at kaste sig ud i det og prøve os frem. Så du kan sige, at vi byggede jobbene op, mens vi gik. Det var learning-by-doing – uden en facitliste, siger Peter Dam og mener, at det nok bliver ved at være sådan mange år frem. Så for at trives på en arbejdsplads som denne, skal man kunne lide en arbejdsfacon, hvor intet er givet på forhånd, understreger han.

– Til gengæld betyder den måde, det hele er bygget op på her, at vi langt hen ad vejen kan være med til at udvikle vores job. Det eneste vi er bundet af er, at vi skal lave så meget trafikinformation, som vi kan. Så må vi selv finde ud af, hvordan vi gør det bedst inden for de rammer vi har fået – med twitter, app, net osv., siger han.

Vigtigt at ruste sig til fremtidens job

Med til at gøre det hele ekstra udfordrende i starten var det faktum, at ingen af de tre HK'ere havde nogen særlige forudsætninger for at lave det, de blev ansat til. Peter Dam kom selv fra afdelingen Byliv, som er en del af Center for Trafik og Byliv i Københavns Kommune, hvor man bl.a. giver tilladelser til events og arrangementer som fx 1. Maj eller Copenhagen Historic Grand Prix. Den anden HK'er, Gitte Agerskov, kom fra Center for Parkering København og den tredje, Helle Solveig Hansen, fra Center for Bygninger.

– På den måde har vi skullet lære os mange ting selv. Men vi arbejder på at få etableret nogle kurser til glæde for både os selv og eventuelt kommende medarbejdere, siger Peter Dam, der i mellemtiden opfordrer alle HK'ere til helt generelt at ruste sig så godt de kan til fremtidens udfordringer:

Det eneste vi ved med sikkerhed er, at der kommer til at ske store forandringer. Vi ved bare ikke hvor og hvordan. Så skal vi overleve som faggruppe, er det bare med at få ja-hatten på og komme i gang.

Trafiktårnet

Problemer med login?