Tak for budgettet – men hvem tager ansvaret?

23. oktober 2017  |  Sjælland Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Byrådet har vedtaget Holbæks budget 2018-21. Et ærligt budget, lyder meldingerne. HK Kommunal Sjælland hæfter sig ved, at kommunens administrative atter står for skud.

Billede af computer med budget 2018 på skærmen

Det var et næsten enstemmigt byråd, der den 11. oktober indgik aftale om budgettet for den kommende periode. Et meget ærligt og troværdigt budget, har meldingerne lydt. Men der er flere små tidsler i det, mener afdelingssektorformand Michael Rosenberg, HK Kommunal Sjælland.

- Velfærden skal fortsat finansieres, og det endda efter års overforbrug og politiske uenigheder i byrådet, som har skadet borgerne, men også arbejdsmiljøet i kommunen. Men flot, at der nu er en vis form for enighed, og vi håber ikke, tidslerne vokser sig alt for store. Dog er administrationskortet traditionen tro endnu en gang trukket. Det på trods af, at der over årene løbende har fundet besparelser sted på det administrative område, siger Michael Rosenberg.

Han undrer sig over, at man mener, at der kan findes flere millioner ved decentralisering, idet der henover årene er centraliseret opgaver og derved sparet millioner i forhold til tidligere politiske beslutninger.

- At det samtidig hævdes, at Holbæk Kommune skulle have et administrativt overforbrug, og administrative ansatte ikke udfører opgaver i forhold til kernevelfærden, kan lyde besnærende. Påstanden og ligningen holder dog kun, hvis man fuldstændigt overser, hvad der egentlig gemmer sig bag begrebet administration og ikke læser fakta bag tallene, påpeger Michael Rosenberg, og uddyber:

- Virkeligheden på de kommunale arbejdspladser fortæller en anden historie. Det, vi kalder administration, udgør nemlig en helt uadskillelig del af vores velfærd. Når der er færre administrative ansatte, hvem skal så:
  • Give de ledige relevant aktivering eller anvise job?
  • Stille de sociale snydere til ansvar?
  • Miljøtjekke vand, jord og luft?
  • Sikre, at lovgivningerne overholdes, og at borgerne får den nødvendige service og rådgivning?

Vi takker for det ærlige budget, men hvem tager ansvaret, spørger Michael Rosenberg. Jeg og mine medlemmer i Holbæk Kommune er sikre på, at det gør de af jer, som bliver valgt til den nye periode. Kan vi så være sikre på, at det sker?

- Sporene fra sidste valgperiode siger noget andet. HK Kommunal Sjælland oplever nemlig, at vores medlemmer i Holbæk Kommune er presset på mange fronter. Men især på deres faglighed, opgavevaretagelse og opfyldelsen af servicerammen. De mange besparelser giver utryghed i ansættelsen, og de oplever ikke at blive værdsat. Så vi ser frem til, at de politiske valgte tager ansvaret for de vedtagne serviceforringelser – for eksempel længere svartider og klagesager.

Han opfordrer slutteligt de politiske valgte til, at de både før og efter valget gør sig klar på og påtager sig ansvaret at være den øverste personaleansvarlige for de administrative ansatte og at sikre deres arbejdsmiljø og arbejdsglæde.

Se også: Ingen velfærd uden administration

Kommunal Politik Arbejdsmiljø Velfærd

Problemer med login?