HK.dk logo

Værsgo sagsbehandler, her er et forslag til indsats

23. oktober 2017  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Syddjurs Kommune deltager de næste fire i et storstilet teknologisk projekt, der skal fjerne sagsbehandleren fra skærmen, give mere tid til borgeren og samtidig fodre sagsbehandleren med forslag til initiativer.

Automatisering af sagsbehandlingen er også stærkt på vej ind i Syddjurs Kommune.

De næste cirka tre år løber nemlig et teknologisk projekt kaldet EcoKnow, som skal automatisere arbejdet på familieområdet, men i princippet kan det også bruges på sygedagpenge og mange andre socialfaglige felter.

Teknologien skal hjælpe og understøtte sagsbehandlerens arbejde, og det kommer til at ske på flere måder, forklarer Jon Badstue Pedersen, digitaliseringskonsulent i Syddjurs Kommune.

- For det første støttes sagsbehandleren i selve arbejdsprocessen via digitale værktøjer sådan, at sagsbehandleren overholder lovgivning og eventuelle interne instrukser, ligesom systemet kan overtage og sikre at udbetalinger overgår fra manuel handling til automatisk.

Viden fra ti års sager skal i spil

En anden form for hjælp ligger i den såkaldte Dataproces-mining.

Syddjurs har nemlig cirka 10 års sager liggende i fagsystemet og via software kan alle disse sager lynhurtigt køres igennem og afkode mønstre.

- For eksempel hvis der kommer en underretning med bestemte nøgleord ind, går softwaren de ti års sager igennem, og ud af søgningen kommer der et også et bud på, hvad god praksis fremover vil være – og endda et bud på næste handling fra sagsbehandlerens side, hvilket sker ud fra, hvad de foregående sager har vist af valg og indsatser, forklarer Jon Badstue Pedersen.

Hjælp ved ny medarbejder-skift

Lidt samme princip, som når Amazons software fortæller, hvilke bøger de foregående købere af en bestemt bog OGSÅ har købt.

Systemet skal også stå sin prøve i forbindelse med sagsbehandlerskift, som i mange kommuner typisk ligger på omkring 20 procent om året.

Her kan teknologien hjælpe en ny sagsbehandler ved at lave et summary af sagen samt måske et link til de tre vigtigste dokumenter i sagen. Alt sammen for at mindske sagsbehandlerens skærmtid og give mere tid til borgeren og selve sagsbehandlingen.




Social og beskæftigelse Ydelse og borgerbetjening Digitalisering

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder


hk.dk/aktuelt

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk