Din lønforsikring bliver mere værd

24. oktober 2017  |  Midt Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

HK Stats kollektive lønforsikring får et markant løft. For en ledig giver det en forsikringsydelse, der er 2-3 gange større.

Det glæder mig, at vores økonomiske sikring til ledige medlemmer bliver stærkere – endda uden en ekstraudgift til medlemmerne

siger Brita Andersen, formand for HK Stat Midt.

- Det er i forvejen surt nok at miste sit job og være på dagpenge. Med den nye, kollektive lønforsikring gør vi den økonomiske bet lidt mindre for vores ledige kolleger, konstaterer Brita Andersen omkring ændringen, der gjaldt fra den 1. oktober 2017.

- Den markante ændring kommer, fordi man har ændret et EFTER til et FØR i aftalen. For tidligere dækkede forsikringen mindst 80% af den hidtidige løn efter arbejdsmarkedsbidraget på 8%. Det er nu ændret til at være mindst 80% af lønnen, før arbejdsmarkedsbidraget er betalt. Det giver et helt andet regnestykke for medlemmerne.

Hvad betyder det i kroner og ører?

Værdi

Før den 1. oktober fik et medlem med en månedsløn på 25.000 kroner, der blev ledigt, en minimumsydelse fra lønforsikringen oveni dagpengene på 581 kroner om måneden. Efter 1. oktober er det beløb steget til 1.597 kroner, altså en stigning på hele 1.016 kroner.

For en HK’er, der bliver ledig fra en månedlig indtægt på 27.500 kroner, bliver ydelsen fra forsikringen 1.760 kroner større og samlet på 3.597 kroner oveni dagpengene

- Som regnestykkerne viser, så var det vigtigt, at vi for fire år siden fik en kollektiv lønforsikring på plads. Og lige så vigtigt er det, at den allerede nu får et markant løft. Det styrker sikkerhedsnettet under de af vores kolleger, der bliver ramt af ledighed og derfor allerede er i en sårbar position. Det kan den forbedrede lønforsikring være med til at ændre på, konstaterer Brita Andersen.

Fakta og beregner

Du kan højst få ydelse fra lønforsikringen i seks måneder inden for den samme ledighedsperiode.
Du kan få forsikringsydelse, hvis du er medlem af HK Stat, af HK’s a-kasse og er berettiget til dagpenge.
På siden Beregn din lønforsikring kan du regne lige netop din ydelse ud, hvis du skulle blive ledig.

Læs mere om HK's kollektive lønforsikringer

Løn Fyret

se alle de fordele
du kan få glæde