HK får fremtids-laboratorium

25. oktober 2017 Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

HK har besluttet at bruge 24 millioner kroner på at gøre fagbevægelsen til digital frontløber og finde fremtidens job.

På HK’s kongres, der sluttede onsdag den 25. oktober 2017, var temaet Sammen for fremtiden, og kongressen har haft fokus på, hvordan HK kan være med til at sikre, at HK’s medlemmer får de bedste betingelser for at få del i de muligheder, den teknologiske udvikling giver.

Det er meget svært at sige, hvad der bliver fremtidens job. Men med en investering på 24 millioner kroner i et fremtidslaboratorium, kaldet HK LAB, giver HK nu forsøgene på det et gevaldigt rygstød.

En række HK-fag vil inden for en årrække ikke længere eksistere, og derfor skal der findes nye.

”Vi skal finde en måde, at få de truede fag til at overleve på en ny måde. HK skal kunne rådgive medlemmer om, hvilke kurser og efteruddannelse, man har brug, for at sikre sig et job”, siger HK formand Kim Simonsen.

En anden opgave for HK LAB bliver at udvikle HK som digital fagforening. Det kan fx være ved at udvikle en jurarobot, som kan screene ansættelseskontrakter og sikre, at ingen HK-medlemmer bliver snydt for feriepenge, pension eller noget helt tredje. Meningen med et digitalt tigerspring i HK er at frigøre ressourcer til nye former for medlemsarbejder, pointerer Kim Simonsen.

Budgettet for HK LAB er 24 millioner kroner over fire år. De 15 millioner kroner bruges centralt, og 9 millioner bruges til initiativer i lokalafdelingerne.

Kongres 2017

Problemer med login?