KL vil stoppe fratrædelseshonorar i særlige tilfælde

25. oktober 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

I mindst 25 tilfælde har kommunale ledere i åremålsansættelse fået udbetalt store fratrædelsesgodtgørelser, selv om de fortsætter i samme job. Det skal stoppes, mener kommunernes landsforening.

En kommunal topchef i Viborg fik ifølge DR-dokumentaren "De dyre direktører" udbetalt cirka to millioner kroner, da en åremålsansættelse udløb. Kort tid efter blev direktøren genansat i den samme stilling.

DR-udsendelse har angiveligt fundet 25 eksempler på, at kommunale direktører har fået fratrædelsesgodtgørelser, selv om de fortsætter i det samme job. KL, kommunernes landsforening, vil bevare åremålsansættelser, men kan ikke længere se meningen med et honorar, når ansættelsesperioden forlænges.

- Derfor vil vi også forsøge at få en aftale med overenskomstparterne, hvor vi afskaffer muligheden for delvist at udbetale en godtgørelse, hvis man undervejs forlænger en åremålsansættelse, der endnu ikke har nået de maksimale ni år, siger Michael Ziegler, borgmester i Høje-Taastrup Kommune og formand for Løn- og Personaleudvalget i KL til DR.

Ifølge DR bliver åremålsansatte direktører i kommunerne i forvejen kompenseret for den tidsbegrænsede ansættelse med et løntillæg på 30 procent i forhold til fastansatte.

"Vi får rigeligt"

Jes Lunde, tidligere folketingsmedlem for SF fra 1984 til 2001 og siden 2012 åremålsansat kommunaldirektør i Rebild Kommune, får til nytår udbetalt et fratrædelseshonorar, selv om han har fået sin ansættelse forlænget med tre et halvt år. Han betegner vilkårene for danske kommunaldiretører som "guldrandede" og ser ingen grund til yderligere belønning i form af millionstore fratrædelseshonorarer.

- Vi får rigeligt, os der sidder øverst i pyramiden. Jeg synes personligt, at vi som kommunaldirektører får for meget i løn, siger Jes Lunde til DR.

Ledelse

følg med i ok18
nyheder, fakta og info om din overenskomst

hk.dk/ok18