Lægesekretærer har en værdifuld rolle

25. oktober 2017  |  HK Kommunal  |  DL  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

For patienterne giver de sundhedsadministrative medarbejdere værdi og mening. Derfor skal der udarbejdes en vision for lægesekretærernes fremtidige opgaver, kompetencer og uddannelse, skriver formændene for Hovedstadens regionsråd, HK Kommunal Hovedstaden og Danske Lægesekretærer i et fælles debatoplæg.

Debatten om Sundhedsplatformen har givet det forkerte indtryk, at behovet for lægesekretærer vil forsvinde. I Region Hovedstaden er antallet af lægesekretærer på samme niveau som for ti år siden, da regionerne blev dannet, og det er hævet over enhver tvivl, at der også i fremtiden vil være brug for lægesekretærer på hospitalerne.

Så klar er konklusionen i et debatindlæg i ugeskriftet.dk. Det er skrevet af regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen, formand for HK Kommunal Hovedstaden Winnie Axelsen og formand for Danske Lægesekretærer Nathali Schaap Degn. Det er første gang, at repræsentanter for sundhedsvæsenets arbejdsgivere og lønmodtagere i fællesskab kommer med en udmelding på baggrund af debatten om it-systemet Sundhedsplatformen, der nu er indført i Region Hovedstaden og står foran at få premiere i Region Sjælland 25. november 2017.

En fælles vision for lægesekretærernes opgaver

Debatindlægget roser lægesekretærerne for at være "gode til at understøtte gode arbejdsgange, til at se processer på tværs af professioner og specialer samt til at håndtere nye it-systemer", og det oplyses, at Region Hovedstaden og HK nu i fællesskab vil undersøge, hvordan lægesekretærernes kompetencer kan indgå til fordel for patienterne. Det sker ved at undersøge opgaveglidning på en række hospitalsafdelinger og i psykiatrien med henblik på "at beskrive en fremtidig administrativ profil og for at klarlægge relevante kompetenceudviklingsaktiviteter".

Undersøgelsen skal føre til en fælles en fælles for lægesekretærernes fremtidige opgaver.

Se hele debatindlægget i ugeskriftet.dk her.

Lægesekretærer – sundhedsvæsenets it-eksperter

I en replik til debatindlægget – og særligt henvendt til regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen – skriver Gitte Ahle, formand for Overlægerådet i Region Hovedstadens Psykiatri, at der er brug for lægesekretærerne som sundhedsvæsenets it-eksperter. Hun beskriver psykiatrien som et arbejdsområde, hvor der i særlig grad er brug for at skrive omfattende notater, og at nuancering og refleksion kommer i fare, når lægerne – som konsekvens af Sundhedsplatformen – i højere grad selv skal stå for hele rapporteringen.

- Derfor mener vi, at det er alt for tidligt allerede nu at overføre lægesekretærer til andre arbejdsopgaver end dem, de allerede er uddannede til, og som de løser langt bedre end lægerne, skriver Gitte Ahle blandt andet.

Hun beskriver lægesekretærerne som en vigtig faggruppe ved alle hidtidige implementeringer af nye systemer "med evnen og interessen for at følge med udviklingen som sundhedsvæsenets it-eksperter".

- Lægesekretærerne har været dem, som vi altid kunne henvende os til, når vi var i tvivl om noget i den anledning – de har nemlig altid været en slags it-eksperter i sundhedsvæsenet. Denne mulighed har vi desværre ikke haft under implementeringen af Sundhedsplatformen.

Se Gitte Ahles replik her.

Sundhed og tandklinik

Problemer med login?