Omsorgsdage til ældre får kølig modtagelse

25. oktober 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Ældrepleje hører ikke hjemme i en overenskomst, mener HK Kommunal.

'Jeg holder bedstes første sygedag'. Sådan kan meldingen fra de kommunalt og regionalt ansatte i fremtiden lyde. I hvert fald hvis det står det til FOA, der ifølge BT støtter etableringen af en fritvalgskonto, der ud over pasning af syge børn skal give medarbejderne mulighed for at bruge omsorgsdage til for eksempel pasning af ældre familiemedlemmer.

Dækker over nedskæringer

I HK Kommunal betegner formand Bodil Otto idéen som sympatisk og som udtryk for, at også mange HK’ere har et behov for at kunne hjælpe deres ældre og svagelige forældre. Alligevel kan formanden ikke umiddelbart støtte tanken om en 'Bedstes første sygedag'.

- Med forslaget vil der blive lagt mere ansvar over på familie og pårørende, og det skyldes, at kommunerne skærer ned på ældreplejen. Jeg synes ikke, det kan passe, at vi i overenskomstforhandlingerne på den måde skal dække over nedskæringerne i den offentlige velfærd, siger Bodil Otto, hvis melding ifølge BT bliver bakket op af blandt andre BUPL.

Flere fridage skal omfatte alle

Formanden afviser ikke, at der skal arbejdes for flere fridage til medarbejderne. Men fridagene bør i så fald ikke begrænses til de ansatte, der har forpligtelser overfor ældre familiemedlemmer, mener Bodil Otto:

- Flere fridage skal gælde alle ansatte. Og de skal gerne udformes som et frit valg, så man kan vælge, om man vil bruge dagene til mere frihed eller til noget andet som for eksempel løn eller pension.

Forslaget om en bredere definition af begrebet omsorgsdage har rødder i en ordning i Ældre Sagen, hvor de ansatte nu igennem ti år har kunnet få fri, hvis deres syge forælder for eksempel skal til undersøgelse hos lægen eller på hospitalet.

Overenskomst

Følg hk kommunal på facebook

Find os her

Følg hk kommunal på facebook