Fagforeningens ansvar som samfundsbærende organisation

26. oktober 2017  |  HK Service Hovedstaden Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

DEBAT: Organisering er en kerneopgave, fordi deri ligger relationerne. Relationer til arbejdspladserne, medlemmerne, beslutningstagere og civilsamfundet. Vi er en samfundsbærende organisation, og det ansvar er vi nødt til at tage på os, skriver René Knudsen.

I HK har vi i de seneste 10 år bevæget os fra at være en servicerende fagforening til en organiserende fagforening. Ved at styrke tillidsrepræsentanternes indflydelse og selvstændighed på arbejdspladserne har vi rykket fagforeningen tættere på medlemmerne. Det betyder samtidig, at vi har flere ressourcer til at ansætte medarbejdere, som udelukkende fokuserer på at organisere ansatte på virksomheder uden overenskomst.

Det betyder ikke, at vi har skruet ned for det faglige kernearbejde, som for eksempel sagsbehandling. Tværtimod betyder det, at medlemmerne, i højere grad end tidligere, indgår som en daglig del af deres fagforening. Det skaber fællesskab og værdi for HK’s medlemmer og betyder, at flere HK’ere får mulighed for at få ordentlige forhold på arbejdspladserne.

Resultaterne taler for sig selv, og i HK Service har vi haft medlemsfremgang i de seneste fire år. Men vi er ikke i mål med indsatsen endnu, for potentialet for medlemmerne er stadigt meget større, hvis vi fortsat formår at bringe fagforeningen tættere på medlemmerne, og får flere engagerede medlemmer ind i fagforeningen.

Fokus på relationer og organisering
Vi kan altså se, at overgangen til en organiserende fagforening virker, men for at opretholde den positive udvikling bliver vi også nødt til konstant at udvikle os selv. Derfor er vi nu i gang med en sætte organisering i ”drift”, på samme måde som den faglige sagsbehandling er det.

Organisering er med andre ord blevet en kerneopgave for os. I kernen af organisering ligger relationer. Relationer til arbejdspladserne, medlemmerne, beslutningstagere på samtlige niveauer og relationer til civilsamfundet. Altså relationer til alle, som har indflydelse på medlemmernes liv. Fagforeningen er en politisk og samfundsbærende organisation, og det ansvar er vi nødt til at tage på os.

For at skabe værdi og finde fællesskaber for alle medlemmer i fagforeningen, er vi nødt til at tage et skridt tilbage og kigge på, hvordan arbejdsmarkedet ser ud i forskellige brancher. Det er desværre ikke alle steder, at dét at være lønmodtager betyder sikkerhed om sin ansættelse og ordentlige forhold. Og det er ikke altid, at ens kollegaer er ansat på samme virksomhed som en selv.

Kig for eksempel på tolkebranchen, hvor vilkårene er uhyggeligt dårlige for tolkene, og hvor kvaliteten af tolkning ofte halter efter. I HK har vi derfor, på tværs af arbejdspladser, talt med tolke – både medlemmer og ikke medlemmer - for at høre dem, hvordan vi kan hjælpe med at skabe tryghed i hverdagen. Det har resulteret i, at vi nu har skabt et tolkenetværk, hvor tolke på tværs af arbejdspladser melder sig ind i HK for at blive en del af den bevægelse, som skal rette op på vilkårene i tolkebranchen.

Når tolkene melder sig ind, får vi nemlig i fællesskab mulighed for at kigge på uddannelse til og certificering af, tolke, ligesom vi gennem vores jobbørs får mulighed for at formidle tolkene i arbejde til en ordentlig løn. I dag er der ingen formelle krav om uddannelse, og tolkene er oftest overladt til sig selv, hvis de for eksempel ønsker et kompetenceløft.

Vi skal understøtte fællesskaber
Derfor ser jeg det som en kerneopgave, at vi i fagbevægelsen bliver ved med at udvikle os og finde nye måder at skabe tryghed og sikkerhed på arbejdspladserne. Vores mål er at etablere faglige fællesskaber for lønmodtagerne, som skaber værdi og sikrer, at vores medlemmer har de bedste muligheder for at udvikle sig på arbejdsmarkedet.

Ved at understøtte fællesskaber, som tolkenes, får vi ikke alene flere medlemmer, som styrker medlemmerne og fagforeningen, men vi er samtidig med til at løfte nogle meget konkrete udfordringer på arbejdsmarkedet og i samfundet generelt. Dét, synes jeg, er ansvarligt fagforeningsarbejde, der giver mening.

Problemer med login?

Log ind med NemID