pølsevogn1

Det er allerede en ret pæn lønseddel, der lander hos de fleste medarbejdere i IT-branchen. Ifølge Danmarks Statistik tjener en fuldtidsbeskæftiget IT-medarbejder i gennemsnit 47.442 kroner om måneden, men mange hiver et pænt stykke over 50.000 kroner hjem om måneden. Lønningerne ligger da også i den meget høje ende, når man sammenligner med resten af erhvervslivet.

Med det in mente, plus at der i fremtiden kommer til at mangle masser af folk med de rette kompetencer, kan man nemt forestille sig, at dygtige IT-folk snart bare kan skrive deres egen lønseddel.

Men for de fleste mennesker er arbejdsglæde mindst ligeså vigtigt som en god løn. Ifølge administrerende direktør i Dinero, Martin Thorborg, er et godt og dynamisk arbejdsmiljø opskriften på både at tiltrække nye medarbejdere, men i høj grad også på, at skabe gode og loyale medarbejdere. En anden vigtig ingrediens er, at medarbejderne skal føle, at de øger deres markedsværdi, når de arbejder for ham. Det har han indtil videre haft stor succes med.

”Vi er langt bedre til at promovere os selv og vi er langt bedre til at passe på vores medarbejdere end andre. Vi er bedst til at motivere og inspirere dem. Jeg mister praktisk talt næsten aldrig medarbejdere, så de må jo kunne lide det, vi gør. Jeg har ikke det store problem med at holde på dem, men det er jo fordi jeg gør et stort stykke arbejde for, at der er ikke er nogen grund til at flytte et andet sted hen,” siger han.

ØGET MARKEDSVÆRDIG ER LIG MED ØGET ARBEJDSGLÆDE

En af grundene til at Dinero har stort held med at beholde sine medarbejdere er, ifølge Martin Thorbog, at de ikke driver rovdrift på folk. Det betyder blandt andet, at der ikke er en forventning om, at man arbejder mere end de nedskrevne 37 timer, samtidig med at man som medarbejder har meget stor medbestemmelse, når det gælder om at løse opgaver.

”Vi prøver at arbejde med spændende teknologier, der er inspirerende for medarbejderne. Hvis de en dag fik lyst til at få et andet job, har de ikke siddet og rodet i gamle main frames, som ingen bruger mere. De har rent faktisk beskæftiget sig med ny teknologi, som gør at de hele tiden enten holder eller øger deres markedsværdi.”

En anden grund til at Martin Thorborgs ansatte ifølge ham selv er så loyale er, at der fra ledelsens side bliver lagt meget vægt på, at videregive ros fra kunderne til alle.

”Vi giver enorm god kundeservice, og er meget stolte af, at vi leverer et godt produkt og dermed får meget ros fra vores kunder. Det sørger vi for, at alle medarbejderne ved, så alle er klar over, at det de laver, er enormt værdsat af vores kunder og at vi ændrer deres liv til det bedre”, siger Martin Thorborg

SOCIALE MEDIER ER VEJEN FREM

Lige nu går Martin Thorborg og resten af Dinero alligevel og mangler to mobiludviklere. Hvis de rigtige folk dukkede op, ville de blive ansat på stedet.

”Der er meget få af dem, og der er mange, der har brug for dem. Der er stor efterspørgsel efter lige netop de kompetencer, og derfor sidder alle i gode, velbetalte jobs, uden synderlig lyst til at ændre på det. Hvis jeg skal lokke dem ud, så skal jeg lokke dem med endnu bedre vilkår. Det er også en af grundene til, at jeg har et af Københavns dyreste lejemål til mine folk”, siger Martin Thorborg.

Dinero har kontorer på det, Martin Thorborg kalder Københavns bedste kvadratmeter, nemlig i Industriens Hus med udsigt til Tivoli. Det, kombineret med en “fantastisk frokostordning”, Thorborgs egen anmeldelse, og et stort fokus på det sociale, er nogle af de andre grunde til, at Martin Thorborg har held med at tiltrække nye medarbejdere.

Mange nye medarbejdere kommer fra allerede ansattes bekendtskabskreds. Men ud over at skabe sig et godt ry, er det også vigtigt, at man er skarp til at skabe sig en offentlige profil via de sociale medier:

”Vi bruger sociale medier meget, hvor vi fortæller om vores hverdag. Hvis vi fx har fået ny medarbejder bliver vedkommende interviewet og kommer på facebook. Eller hvis vi lancerer et nyt produkt, og så knytter vi nogle personer på, der har været med til at lave det og spreder det på de sociale medier.”

Dinero har også haft succes med at bruge sociale medier direkte i rekrutteringen af nye medarbejdere.

”Da vi f.eks. manglede en i kundesupport, tog chefen sin iPhone og en selfiestang og gik rundt i virksomheden og snakkede og fortalte om, hvem de forskellige var og hvad vi lavede og hvad vores mission er. Så smed vi den på Facebook og den blev delt rigtigt meget”, siger Martin Thorborg

MAN SKAL VÆRE SPITZENKLASSE

Ifølge Martin Thorborg handler det generelt om, at man skal oppe sig gevaldigt, hvis man vil have en fremtid som arbejdsgiver i branchen. Det er vigtigt at have et stærkt brand og en mission. Og derfor frygter han ikke selv at komme til at mangle folk til sin virksomhed.

”Jeg har heldigvis masser af selvtillid, så jeg tror ikke, at vi kommer til at mangle. Det er også kun fordi, vi er så dygtige til det, vi laver.

Men jeg ville meget nødigt være ti procent dårligere end os. Hvis de synes, at det er hårdt nu, så bare vent fem år, så er den rigtigt gal. Du kan jo nærmest ikke åbne en pølsevogn, uden at du skal have en programmør ansat. Og det bliver bare værre. Hvis man ikke er absolut spitzen klasse og fuldstændigt oppe på mærkerne med at tilbyde folk det mest optimale arbejdsmiljø, så kan man bare glemme det,” siger han.

MARTIN THORBORGpølsevogn2

Martin Thorborg iværksætter, kendt for blandt andet at stå bag Jubii, Amino og Dinero. Administrerende direktør for Dinero A/S, et regnskabsprogram der henvender sig til selvstændige og mindre virksomheder.