Unge på job: Tryghed og sikkerhed er ingen selvfølge

27. oktober 2017  |  Sjælland Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Du møder dem blandt andet ved kassen i supermarkedet, på tanken og hos bageren. Men mange unge kender ikke deres rettigheder og reglerne for sikkerhed.

Kasseapparat tæt på

Som ungarbejder er der imidlertid flere ting, du skal være opmærksom på. Tryghed og sikkerhed på jobbet er nemlig ingen selvfølge. Der er for eksempel regler for, hvornår du må stå alene i butikken, hvilke væsker du må håndtere, og hvor meget du må løfte – alt sammen for at sikre, at du ikke bliver overbelastet eller får skader.

Der kom et brev

For nylig fik vi brev fra bloggeren Henrik Blunck, som har gjort sig nogle tanker om unge kasse-
medarbejderes sikkerhed. Han skriver blandt andet:

Det har taget mange årtier at sikre ordentlige arbejdsvilkår på arbejdsmarkedet, og selvbetjeningskasser er ved at tage pippet fra de fleste butiksansatte, som gerne vil give en god service. Skriften er på væggen, og automatiseringen skal tages alvorligt af alle – uanset alder.

På HK.DK står: 'Er du under 18, må du ikke arbejde alene mellem klokken 18 og 6 på hverdage og mellem klokken 14 og 6 på lørdage, søndage og helligdage. Du må dog gerne være alene indtil klokken 20, hvis der er en sikkerhedsvagt eller lignende som for eksempel i et center.'

Desværre er mange vagter også vanedyr. De gør, som de plejer. Parkerer samme sted, og det er alt for ofte ved personaleindgangen. Man kan – set udefra – godt undre sig over, hvorfor de ikke parkerer vagtbilen lige foran butikkens hovedindgang, for røvere er ikke dummere end andre folks børn.

Folk bliver ret ofte overraskede, når talen falder på sikkerhed, for alt for mange tænker alt for ens, og det bruger kriminelle – både inden for IT, men altså også når det gælder forebyggelse af røverier.

'Vagten kom ud til en punkteret bil og kunne derfor ikke eftersætte røverne' er en overskrift, man lejlighedsvis ser i aviserne, og her er det netop en mulighed for at undgå den slags. Hvis vagten i stedet parkerer foran butikkens hovedindgang, vil der være flere, der kommer forbi og ser bilen. En røver vil have sværere ved f.eks. at fjerne ventilen fra et dæk og derved undgås uheldige overskrifter ved et eventuelt røveri.

Det samme gælder, når en vagt f.eks. først ankommer kl. 18:30. Det kan ske for alle, at vi bliver forsinkede, men den halve time kan være en rigtig uheldig ting for de ansatte, for i takt med at øvrige steder er blevet sikret med safetybokse m.v., så er presset på supermarkeder og tankstationer blevet større.

Brug din tillidsrepræsentant

Hvis du oplever, at reglerne bliver brudt på dit arbejde, så tag fat i din tillidsrepræsentant. Sammen med arbejdsmiljørepræsentanten kan han eller hun tage emnet op med chefen, så I sammen kan optimere forholdene på arbejdspladsen.

- Det skyldes oftest uvidenhed, når reglerne ikke bliver overholdt. Langt de fleste arbejdsgivere er nemlig interesseret i at have orden i sagerne, fortæller Helle Friis, som er formand i HK Handel Sjælland, og fortsætter:

- Som forældre kan vi også hjælpe med at give vores børn en god start på arbejdslivet ved at tage en snak om rettigheder, spilleregler med mere. Savner du inspiration, så bestil evt. pjecen Guide til fritidsjob på Jobpatruljens side, lyder opfordringen fra Helle.

Hver 6. fritidsjobber oplever i øvrigt, at arbejdet gør ondt. Det er ofte unge kassemedarbej-
dere, der fortæller om problemer med, at kassebåndet ikke kan indrettes individuelt.
Det erfarede Jobpatruljen på sommerens turné rundt i det østdanske.
Se mere i artiklen ’Mange feriejobbere ved ikke, hvad de har ret til’

Læs om fritidsjob på HK.DK

Unge Fritidsjobber Handel