Retssag om fjernelse af frikortet i Banedanmark er i gang

29. oktober 2017  |  HK Trafik & Jernbane  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Mandag og tirsdag den 30. og 31. oktober behandler Østre Landsret sagen om Banedanmarks afskaffelse af frikortet, en sag der er anlagt af HK Trafik & Jernbane og af Dansk Jernbaneforbund.

Vi repræsenterer hver vores gruppe af medlemmer, men har samme mål: At få Banedanmark til at genindføre retten til fribefordring for de mange ansatte, der mistede den 1. februar 2016.

Det handler om de mange, der i deres kontrakt og øvrige vilkår har haft frikortet som en del af deres ansættelse, lige siden de blev ansat i Banedanmark eller endnu tidligere overflyttet fra DSB. HK Trafik & Jernbane har ca. 800 medlemmer i Banedanmark, og vi skønner, at ca. halvdelen er blevet ramt af afskaffelsen af frikortet.

I 2007 besluttede Banedanmark, at nyansatte ikke fik et togkort, men alle daværende medarbejdere havde allerede frikortet med i deres ansættelse, med mindre de selv havde fravalgt det. I 2015 varslede Banedanmark så, at de ville inddrage retten til fribefordring for alle, altså togkort og -fribilletter der gjaldt over hele landet.

Dom om 4-8 uger

Længere nede kan du se et overblik over retsdagene den 30. og 31. oktober. Selve dommen falder først om 4-8 uger.

"Naturligvis kan vi ikke acceptere, at Banedanmark fjerner en rettighed og et ansættelsesvilkår, som har så stor betydning for så mange medarbejdere. Både løn og arbejdsvilkår er forhandlet ud fra, at togkortet også gav værdi - både for medarbejdere og Banedanmark. Desuden er vi ikke i tvivl om, at opsigelsen er et led i en samlet strategi om at få fjernet andre "goder" hos offentligt ansatte, fx betalt frokost og kutyme-fridage, helt uden at tage hensyn til, at det er et løfte, der er givet ved ansættelsen og at privatansatte i mange virksomheder har andre fordele, som offentligt ansatte ikke kommer i nærheden af," siger formand for HK Trafik & Jernbane, Dennis A. Jørgensen.

For ikke at føre retssag for flere hundrede medlemmer hver for sig er stævningen bygget op om syv navngivne medlemmer, udvalgt så de er sammenlignelige med alle medlemmer. På den måde er det sikret, at afgørelsen bliver principiel og kommer til at gælde alle medlemmer.

Læs også: Flere hundrede berørte medarbejdere i frikortsagen

Retssagen er åben, så alle er velkomne til at møde op og kigge med. HK Trafik & Jernbane er dog til stede, og vil på Facebooksiden løbende komme med opdateringer på, hvad der sker:

Retssagen foregår i Østre Landsret, Bredgade 59 i København.

Her er tidsplanen for de to dage:

Mandag den 30. oktober:

• Kl. 9.30: Forelæggelse
  • Kl. 10.30: Pause
  • Kl. 10.40: Partsforklaring v/ Torben Jul
  • Kl. 11: Partsforklaring v/Claus Blynov
  • Kl. 11.20: Partsforklaring v/Henning Andreasen
  • Kl. 11.40: Partsforklaring v/Anitta Borgreen
  • Kl. 12: Frokostpause
  • Kl. 13: Vidneforklaring v/ Formand for Dansk Jernbaneforbund Henrik Horup
  • Kl. 13.25: Vidneforklaring v/Formand for HK Trafik & Jernbane Andreas Hasle
  • Kl. 13.50: Pause