En fornuftig aftale for faglærte og ufaglærte

30. oktober 2017  |  HK Handel  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Med den netop indgåede trepartsaftale kan HK Handels medlemmer fremover vælge videre- og efteruddannelse uden at skele til, om de har et eksamensbevis, der giver adgang. Kompetencer, der er tillært i arbejdslivet tæller nu med som formel kompetence.

- Det betyder, at vores medlemmer, der i høj grad består af faglærte og ufaglærte bliver mere ligestillede med andre grupper, når det handler om at uddanne sig videre, siger Per Tønnesen, formand for HK Handel.

HK Handel-formanden hæfter sig ved, at der er flere elementer i aftalen, der gavner faglærte og ufaglærte. Bl.a. en omstillingsfond på 400 mio. kr., der skal sikre, at faglærte og ufaglærte kan omskoles til andre fag: en styrkelse af kvaliteten af AMU-kurserne; og ikke mindst en forenklet og mere overskuelig indgang til VEU-systemet.

- Alt i alt er det en fornuftig aftale, der bør betyde, at flere af vores medlemmer tager på efter- og videreuddannelse. Ikke mindst fordi der med aftalen også er sikret en højere økonomisk godtgørelse, siger Per Tønnesen.

HK Handel og Dansk Erhverv søsætter i den kommende tid et fælles digitaliseringssekretariat, der skal afsøge muligheder og udfordringer i forbindelse med digitalisering i handelsbranchen. En vigtig opgave for digitaliseringssekretariatet er en afklaring af både virksomheders og medarbejderes behov for efter- og videreuddannelse.

- Handelsbranchen står over for store forandringer i forbindelse med digitalisering. Så også i den henseende er det rigtig positivt, at trepartsaftalen ser ud til at rydde nogle af forhindringerne for løbende efteruddannelse ad vejen, siger Per Tønnesen.

Uddannelse Efteruddannelse

Problemer med login?