Verdenskongres for offentligt ansatte

30. oktober 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Bedre vilkår for offentligt ansatte over hele verden. Det er formålet med en stor kongres i Geneve, hvor HK Kommunals formandskab håber at sætte et fingeraftryk på udviklingen.

HK Kommunals formandskab deltager i denne uge i en stor international kongres, der har til formål at skabe bedre vilkår for offentligt ansatte over hele verden.

Det er organisationen Public Services International, PSI, der afholder kongressen, som samler omkring 1000 fagforeningsrepræsentanter fra mange lande.

Næstformand i HK Kommunal Mads Samsing ser frem til at være med til at præge det arbejdsprogram, som organisationen skal vedtage for de kommende år.

- Når vi deltager på kongressen, så gør vi det for at påvirke vores verdensorganisations politik. Vi gør det for at bidrage til at forbedre vilkår og rettigheder for offentligt ansatte i hele verden. Og vi lærer også af andre. For vi ser tit, at den udvikling, der sker i verden omkring os, også kommer til at ske i Danmark, siger Mads Samsing.

Svære vilkår for offentligt ansatte

Den offentlige sektor har svære vilkår mange steder i verden, og PSI arbejder for at påvirke den globale regulering til fordel for lønmodtagerne og til fordel for offentlig velfærd. Og både lønmodtagerrettigheder og offentlig velfærd er udfordret mange steder i disse år. I flere lande er det forbundet med fare at være med i en fagforening. Og mange steder i verden er offentlig kernevelfærd enten ikke-eksisterende eller forbeholdt de, der har råd til at købe den privat.

- Og her er det selvfølgelig helt afgørende, at der er stærke repræsentanter fra Norden, hvor vi forhåbentlig på lang sigt kan præge udviklingen med vores nordiske velfærdsmodel, siger Mads Samsing.

I alt 41 danske fagforeningsrepræsentanter deltager i kongressen, og HK Kommunals delegation består ud over Mads Samsing af HK’s formand Kim Simonsen, HK Kommunals formand Bodil Otto, formand for HK Kommunal Østjylland Hans-Henrik Hansen og formand for HK Kommunal Sjælland Michael Rosenberg.

følg med i ok18
nyheder, fakta og info om din overenskomst

hk.dk/ok18

Har du også læst...

Jobcenterledere: Offentligheden tegner et unfair billede af jobcentrene

27. oktober 2021  | HK Kommunal

Kritikken af landets jobcentre og deres indsats er alt for unuanceret, svarer en stribe jobcenterledere i en ny rundspørge.

HK: Jobcentrene er prygelknabe for politisk populisme

26. oktober 2021  | HK Kommunal

Christiansborgpolitikerne tegner et forvrænget billede af de kommunale jobcentre, lyder det fra HK Kommunal, der efterlyser en ærlig og ordentlig debat om beskæftigelsesindsatsen baseret på et oplyst grundlag.

Fleksjob er ikke en hindring for at videreuddanne sig

26. oktober 2021  | HK Kommunal

Fleksjobberne Marianne Holt Svendsen og Gitte Sveistrup fra Mariagerfjord Kommune er de første, der har taget en hel kommunomuddannelse på fleksible vilkår. Andre kan også tage uddannelsen med kortere dage på skolebænken.

Se alle nyheder

Problemer med login?