Verdenskongres for offentligt ansatte

30. oktober 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Bedre vilkår for offentligt ansatte over hele verden. Det er formålet med en stor kongres i Geneve, hvor HK Kommunals formandskab håber at sætte et fingeraftryk på udviklingen.

HK Kommunals formandskab deltager i denne uge i en stor international kongres, der har til formål at skabe bedre vilkår for offentligt ansatte over hele verden.

Det er organisationen Public Services International, PSI, der afholder kongressen, som samler omkring 1000 fagforeningsrepræsentanter fra mange lande.

Næstformand i HK Kommunal Mads Samsing ser frem til at være med til at præge det arbejdsprogram, som organisationen skal vedtage for de kommende år.

- Når vi deltager på kongressen, så gør vi det for at påvirke vores verdensorganisations politik. Vi gør det for at bidrage til at forbedre vilkår og rettigheder for offentligt ansatte i hele verden. Og vi lærer også af andre. For vi ser tit, at den udvikling, der sker i verden omkring os, også kommer til at ske i Danmark, siger Mads Samsing.

Svære vilkår for offentligt ansatte

Den offentlige sektor har svære vilkår mange steder i verden, og PSI arbejder for at påvirke den globale regulering til fordel for lønmodtagerne og til fordel for offentlig velfærd. Og både lønmodtagerrettigheder og offentlig velfærd er udfordret mange steder i disse år. I flere lande er det forbundet med fare at være med i en fagforening. Og mange steder i verden er offentlig kernevelfærd enten ikke-eksisterende eller forbeholdt de, der har råd til at købe den privat.

- Og her er det selvfølgelig helt afgørende, at der er stærke repræsentanter fra Norden, hvor vi forhåbentlig på lang sigt kan præge udviklingen med vores nordiske velfærdsmodel, siger Mads Samsing.

I alt 41 danske fagforeningsrepræsentanter deltager i kongressen, og HK Kommunals delegation består ud over Mads Samsing af HK’s formand Kim Simonsen, HK Kommunals formand Bodil Otto, formand for HK Kommunal Østjylland Hans-Henrik Hansen og formand for HK Kommunal Sjælland Michael Rosenberg.

følg med i ok18
nyheder, fakta og info om din overenskomst

hk.dk/ok18

Har du også læst...

Forsker om OK21: Forvent en afdæmpet overenskomst med fokus på arbejdsmiljø

30. september 2020  | HK Kommunal  | DL

Usikkerhed om økonomi og lønniveau vil som følge af coronasituationen præge de forstående overenskomstforhandlinger, der imidlertid også åbner op for diskussioner om mere ’attraktive arbejdspladser’, forudser arbejdsmarkedsekspert.

OK21: Toppolitikere vægter attraktive arbejdspladser

30. september 2020  | HK Kommunal

Engagerede og kompetente medarbejdere udgør kernen i udviklingen af morgendagens arbejdspladser, lyder det fra både de kommunale og regionale arbejdsgivere.

Ydelsessystemer giver kæmpe frustrationer hos medarbejdere og borgere

28. september 2020  | HK Kommunal

Både ydelseschefer og medarbejdere betegner det nye fagsystem KSD som halvfærdigt og fyldt med så mange fejl, at det ikke bare fjerner al arbejdsglæde men også retssikkerheden hos borgere og virksomheder. Og nu er frygten, at det nye ydelsesfagsystem - KY - giver endnu mere bøvl. Hos HK Kommunal er det strømmet ind med henvendelser, og...

Se alle nyheder