Ansatte i jobcentre bliver truet med tæsk

31. oktober 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Hver 8. af de HK'ere, der arbejder i landets jobcentre, er blevet truet med vold inden for det seneste år. Sagsbehandlerne er fanget i et krydspres mellem politikere og borgere, mener HK Kommunals næstformand.

"Dumme kælling" og andre nedladende udtryk er hverdagskost for mange ansatte i jobcentre. Direkte eller indirekte trusler om vold mod sagsbehandlerne er heller ikke ualmindelige. Inden for det seneste år er det hver 8. jobcenteransatte, der har oplevet at blive truet med tæsk.

Det fremgår af en ny undersøgelse, som Ugebrevet A4 har lavet i samarbejde med HK Kommunal blandt HK-medlemmer, der arbejder i et jobcenter. Mere end 800 har svaret.

Dybt bekymrende

Mads Samsing

Mads Samsing, HK Kommunals næstformand, kalder det store pres på de ansatte for "dybt bekymrende". Han mener, at medarbejderne på jobcentrene rundt om i landet er fanget i et krydspres mellem politikere og borgere.

- Det handler både om at have redskaber til konflikthåndtering og den faglige kunnen i forhold til at kunne mestre opgaverne. Men at man dagligt bliver kaldt 'nazi-luder' eller 'dumme kælling' - det sætter bare medarbejderen i en vanskelig position, der er svær at håndtere, siger Mads Samsing til Ugebrevet A4.

Læs hele artiklen hos Ugebrevet A4.

Vold og trusler

Problemer med login?