Det er strafbart at klikke på andres hemmeligheder

31. oktober 2017  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Brevhemmeligheden gælder også på nettet. Hvis du bevidst klikker på andres beskeder, er det brud på brevhemmeligheden. Det siger loven klart, selv om den måske lyder lidt gammeldags.

Antallet af breve styrtdykker. Landets en gang så stolte postvæsen er i krise, men selvom færre danskere sætter sig og skriver et personligt brev på papir, så gælder lovens ord om brevhemmelighed stadig. Og den gælder i lige så høj grad for private beskeder på Facebook som for skråskrift og slikkede konvolutter.

I det seneste nummer af HK Statbladet fortæller et medlem af HK Stat, hvordan hun fik en påtale fra sin arbejdsgiver efter et forløb, hvor tidligere kolleger fik adgang til hendes private beskeder på Facebook Messenger og gav dem videre til ledelsen. Det mente hun var et klart brud på straffelovens bestemmelse om brevhemmelighed, mens de tidligere kolleger har forklaret, at beskederne "poppede op".

Læs: Kolleger læste Bodils private beskeder

Sagen bliver nu igen behandlet hos politiet efter Statsadvokaten i Viborg har genåbnet den.

HK Statbladet har bedt lektor i strafferet på Københavns Universitet Trine Baumbach om at udlægge straffelovens bestemmelse om brevhemmelighed. Hun understreger, at hun ikke udtaler sig om den specifikke sag.

Lyder gammeldags – men gælder

Straffelovens ord om brevhemmelighed lyder måske nok gammeldags, men loven er klar nok og gælder også på Facebook eller andre digitale platforme og sociale medier.

- Brevhemmeligheden gælder en lukket meddelelse. Og udgangspunktet er, at der gælder præcis det samme på nettet som for et brev, siger Trine Baumbach.

- Man kan ikke kriminalisere noget, som man ikke kunne undgå at se. Det kan godt være, at du aldrig køber Ekstra Bladet, men hvis du kommer gående og ser en "spiseseddel" foran en kiosk, så kan du ikke undgå at se dagens tophistorie. Hvis du på samme måde ser indhold fra et brev, en e-mail eller en Facebook-besked, er det ikke strafbart. Men hvis du skal klikke på noget eller fx scrolle, er det ikke noget, du kommer til at se. Og så har du brudt brevhemmeligheden.

Trine Baumbach hører jævnligt eksempler, hvor folk er kommet i klemme, fordi de har skrevet noget til en anden, som er sluppet ud i en bredere kreds.

- Med chat og sms bliver samtaler flyttet over på skrift, men generelt er det en rigtig god ide at huske, at alt, hvad der bliver skrevet, er bevisfast. Der er altså forskel på, om man skriver eller bare snakker sammen. Det skal man gøre sig klart.

Trine Baumbach er lektor i strafferet på Københavns Universitet og centerleder for Center for Offentlig Regulering og Administration.

Jura

Problemer med login?