Kongressen: Det skal du vide

01. november 2017  |  Sydjylland  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

3 dages HK-kongres med et utal af temaer, talere og meninger er slut. Men hvad var det vigtigste, der skete? Hvad skal du vide som helt almindeligt medlem af HK Handel Sydjylland? Det giver din afdelingsformand og din lokale sektorformand et bud på.

Ole Kjær, formand for HK Sydjylland

Kongres 2017

På den netop afholdte HK Danmark kongres brugte vi selvfølgelig tid på de helt ”almindelige” kongresting, deriblandt valg af formand og næstformand, hvor både Kim Simonsen og Mette Kindberg blev genvalgt med applaus. Vi gennemgik årsrapporter for de sidste fire år, talte om diverse lovændringer etc.

Den mest epokegørende ændring af vores love, var i min optik, at aldersgrænsen for valgte i HK blev ændret, så man er valgbar til og med den valgperiode, hvor man opnår folkepensionsalderen. Allerede valgte kan vælge at overgå til den nye ordning, eller blive på den ordning, som var gældende på tidspunktet for deres første valgperiode.

Det mest spændende på kongressen var de indslag, som omhandlede fremtidens arbejdsmarked. Hvordan kommer den øgede digitalisering til at influere på vores HK-arbejdspladser? Det fik vi mange spændende og vedkommende bud på.

Sammenfattende kan man sige, at alle var enige om, at det vil forandre meget, men retningen og tidshorisonten var der uenighed om. Nogen gav udtryk for en totalt disruption af samfundet generelt, mens de fleste troede på en noget mere rolig udvikling, som vil strække sig over de næste ti til femten år.

Mantraet i alle indlæg var, at uddannelse bliver den udslagsgivende faktor – både for den enkelte som for vores samfund generelt.

Hanne Kærgaard Mathiasen, formand for HK Handel Sydjylland

Kongres 2017

HK Handel Sydjylland havde i alt 9 delegerede med til HK Kongres 2017.

Hanne K. Mathiasen, Pia Klint Mortensen, Jørgen L. Madsen, Lone Marianne Hansen, Vibeke Kjær Jespersen, Helle Bech, Lone Schack, Erik Grambow, Jens Alfred Sørensen.

HK Kongressen havde i stor stil fokus på fremtidens arbejdsmarked, og hvad vi kan gøre for at klæde vores medlemmer bedst muligt på til dette arbejdsmarked.

I HK Handel er jeg glad for, at vi havde så mange fra engros/handel med til kongressen, for der er ingen tvivl om, at mange af vores medlemmer, der arbejder på lagrene, i fremtiden vil opleve store forandringer på deres arbejdspladser. Ja, det gælder også detailhandlen.

De nye teknologier skal vi lære at mestre, og vi skal lære at bruge det potentiale der er i disse. Det gør det vigtigt for vores medlemmer, at de springer på efteruddannelsestoget og tager udfordringen op, så de hele tiden er klædt på til fremtidens arbejdsmarked. Det er ikke blot arbejdstagerne, der skal omfavne fremtiden, det er i lige så stor grad arbejdsgiverne, der skal gøre det ved at sende deres medarbejdere på efter- og videreuddannelse.

Kongres 2017 Handel

Billig forsikring, forbrugsforening og gode rabatter

Se dine medlemsfordele

Vil du vide mere om HK Handel Sydjylland?

Klik og læs

Problemer med login?