Ministre er tavse om offentlig konkurrence

01. november 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Hverken indenrigs- eller innovationsministeren vil uddybe eksempler på det, de kalder offentligt opgavetyveri.

Regeringen har kaldt til kamp mod bibliotekers udlån af bageudstyr og gratis kommunal flishugning. Derfor forhandler regeringen nu om at stoppe det, den betegner som unfair offentlig konkurrence.

Men hverken innovationsminister Sophie Løhde (V) eller økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll (LA) vil svare på, hvor udbredt de konkrete eksempler på såkaldt offentligt opgavetyveri er. Det skriver Altinget.dk.

De manglende svar kan henføres til Enhedslistens kommunalordfører, Finn Sørensen, der har stillet en lang række spørgsmål til de to ministre om regeringens udspil, 'Fair og lige konkurrence'.

Fortsat mystik om bageudstyr

Økonomi- og indenrigsministeren peger på, at de eksempler på unfair konkurrence, han kan give, stammer fra dialogmøder med erhvervslivet, men at han ikke herudover kan underbygge, hvor udbredte de er.

- Generelt kan jeg oplyse, at jeg som økonomi- og indenrigsminister ikke har kendskab til, hvor mange konkrete eksempler på konkurrenceforvridende kommunal erhvervsvirksomhed der måtte være, skriver Simon Emil Ammitzbøll i sit svar på spørgsmålet om, hvor mange biblioteker der udlåner bageudstyr og værktøj.

Ideologisk korstog

Ministrenes ukendskab til omfanget af det problem, de selv italesætter, får hård kritik af Enhedslistens kommunalordfører.

- Det bekræfter jo, at de to ministre er ude i et ideologisk korstog. De har på forhånd besluttet, at offentlig erhvervsaktivitet skal begrænses, og så er de ligeglade med, hvad der er fakta, siger Finn Sørensen til Altinget.dk.

Jura Politik Udlicitering

Har du også læst...

Kan du lede det næste IT-projekt?

18. juni 2021  | HK Kommunal

IT-projektledelse bliver en mere og mere efterspurgt kompetence i kommuner og regioner. Nu kan du få et nyt akademifag i det betalt med penge fra Kompetencefonden.

3 ting du skal vide om ferie - inden sommerferien

16. juni 2021  | HK Kommunal  | DL

Sommerferien begynder at nærme sig. Men hvordan er dine muligheder for at flytte på ferie? Og hvad hvis du bliver syg i løbet af ferien?

Flertal af kommuner kvitter smøgerne i arbejdstiden

16. juni 2021  | HK Kommunal

To ud af tre kommuner har valgt at vinke farvel til cigaretter i arbejdstiden. Region Nordjylland er i bund, mens Midtjylland topper med hele 16 røgfri kommuner.

Se alle nyheder

Følg hk kommunal på facebook