Ministre er tavse om offentlig konkurrence

01. november 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Hverken indenrigs- eller innovationsministeren vil uddybe eksempler på det, de kalder offentligt opgavetyveri.

Regeringen har kaldt til kamp mod bibliotekers udlån af bageudstyr og gratis kommunal flishugning. Derfor forhandler regeringen nu om at stoppe det, den betegner som unfair offentlig konkurrence.

Men hverken innovationsminister Sophie Løhde (V) eller økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll (LA) vil svare på, hvor udbredt de konkrete eksempler på såkaldt offentligt opgavetyveri er. Det skriver Altinget.dk.

De manglende svar kan henføres til Enhedslistens kommunalordfører, Finn Sørensen, der har stillet en lang række spørgsmål til de to ministre om regeringens udspil, 'Fair og lige konkurrence'.

Fortsat mystik om bageudstyr

Økonomi- og indenrigsministeren peger på, at de eksempler på unfair konkurrence, han kan give, stammer fra dialogmøder med erhvervslivet, men at han ikke herudover kan underbygge, hvor udbredte de er.

- Generelt kan jeg oplyse, at jeg som økonomi- og indenrigsminister ikke har kendskab til, hvor mange konkrete eksempler på konkurrenceforvridende kommunal erhvervsvirksomhed der måtte være, skriver Simon Emil Ammitzbøll i sit svar på spørgsmålet om, hvor mange biblioteker der udlåner bageudstyr og værktøj.

Ideologisk korstog

Ministrenes ukendskab til omfanget af det problem, de selv italesætter, får hård kritik af Enhedslistens kommunalordfører.

- Det bekræfter jo, at de to ministre er ude i et ideologisk korstog. De har på forhånd besluttet, at offentlig erhvervsaktivitet skal begrænses, og så er de ligeglade med, hvad der er fakta, siger Finn Sørensen til Altinget.dk.

Jura Politik Udlicitering

Har du også læst...

Er Årets TR fra din kommune eller region?

16. september 2021  | HK Kommunal  | DL

Du kan nominere din TR allerede nu - prisen bliver uddelt senere på året af A4 Medier.

Ena har været skolesekretær i 50 år: Skolen er mit andet ægteskab

15. september 2021  | HK Kommunal

50 år er ingen sag for skolesekretæren Ena Christensen, der i august måned kunne fejre det helt store jubilæum på Tåsingeskolen ved Fyn.

HK appellerer om flere administrative elevpladser

15. september 2021  | HK Kommunal  | DL

Borgerne vil opleve forringelser i velfærden, hvis ikke den kommunale og regionale administration fødes med flere nye, veluddannede medarbejdere, mener HK Kommunals formand.

Se alle nyheder

Følg hk kommunal på facebook