Regeringen vil digitalisere uden HK'ere

01. november 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Digitalisering kuldsejler som spareprojekt, lyder det fra HK Kommunal, der peger på, at kontakten til en medarbejder er afgørende for, at borgeren har tillid til den offentlige velfærd.

Med et nyt udspil, ’Digitaliseringsklar lovgivning skal frigive ressourcer til kernevelfærd’, vil regeringen med innovationsminister Sophie Løhdes (V) ord kunne ’frigøre millioner af timer, som kan bruges på kernevelfærd i stedet for administration’.

Men regeringens udspil er blottet for visioner om, hvordan velfærden i digitaliseringens æra skal indrettes og sikres med for eksempel retfærdighed og retssikkerhed, lyder det fra HK Kommunals formand, Bodil Otto, i et indlæg i netavisen Piopio.dk.

Medarbejdere skaber tillid til systemet

Visionerne fra regeringen emmer ifølge Bodil Otto i det hele taget af, at digitaliseringsudspillet er en spareøvelse, der, hvis den føres ud i livet, vil mindste borgernes accept af velfærdssamfundet.

- I HK er vi hen over foråret blevet rådgivet af et såkaldt ’advisory board’, hvor forudsigelserne er, at borgerne i takt med den stigende digitalisering vil have større og større brug for en personlig kontakt med den offentlige myndighed. Når man som borger får en forklaring, accepterer man også en given beslutning. Dermed får den offentlige service en høj grad af legitimitet, mener HK Kommunals formand.

Den retfærdige løsning forudsætter ifølge Bodil Otto, at borgeren har direkte kontakt til en medarbejder.

- Det handler om, at borgerne også i en ny digital verden skal have tillid til, at retssikkerhed og retfærdighed er bærende søjler for velfærdssamfundet, hedder det i indlægget.

Kernevelfærd som springbræt til nedskæringer

HK Kommunals formand tager endelig det, hun betegner som regeringens yndlingsbegreb, nemlig ’kernevelfærd’, under behandling:

Begrebet mere end indikerer, at vi har noget eksisterende velfærd, der er overflødigt. I den borgerlige lejr er man simpelthen i gang med at italesætte kommende velfærdsnedskæringer, selvom det eneste eksempel på overflødig velfærd, innovationsministeren mig bekendt hidtil har fremturet med, er udlån af bageforme fra vores folkebiblioteker, skriver Bodil Otto.

Administration Digitalisering

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt