Fitness-instruktørelever får pulsen op med HK

02. november 2017  |  HK Service Hovedstaden Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

I sommer rundede vi 7. år hvor HK har haft overenskomst med Danmarks største fitness-kæde, Fitness World. Senere fulgte flere fitnesscentre og kæder som Fitness.dk med.

Af Victoria Valáquez

Det var også dengang at HK, sammen med Dansk Erhverv, lagde grundstenene til den fitness-instruktøruddannelse vi kender i dag. Det har været en hjertesag for HK sammen de ansatte at sikre gode arbejdsvilkår og ikke mindst en god uddannelse af de ansatte i receptionen og af fitness-instruktørerne. Det centrale har været, at give de ansatte et kompetenceløft og ikke mindst et papir i hånden som et bevis, der også kunne bruges andre steder end det specifikke fitnesscenter.

Derfor var en af HK Services faglige, Winnie Buchtrup, også hurtig til at reagere, da et medlem, der arbejder som receptionist i et fitnesscenter, henvendte sig:

- Medlemmet fortalte mig, at hun havde fået en ny arbejdsplan, men at det i stedet for receptionistarbejde er rengøringsarbejde, der fylder i planen. Det går jo ikke, at du er ansat som receptionist og pludselig gennem din arbejdsplan ser, at det er nogle helt andre arbejdsområder, der er blevet din hovedopgave, fortæller Winnie Buchtrup (faglig konsulent i HK Service Hovedstaden).

Udover at hjælpe medlemmet, så fik det selvfølgelig Winnie til at stille sig selv spørgsmålet: Er der andre ansatte, der oplever, at de bliver sat til arbejde, der ikke er en del af deres stillingsbetegnelse? I samme uge henvender et andet medlem sig, der er en fitness-instruktørelev med et spørgsmål omkring forskudttidstillæg:

- Eleven spurgte mig, om det kan være rigtigt, at de ikke skal have tillæg for at arbejde eksempelvis om søndagen.

Fitnesssektoren er fortsat en lille branche, men de to henvendelser indenfor kort tid gør, at HK Service Hovedstaden sætter sig for at undersøge om disse to eksempler blot er enlige svaler eller om der er tale om en generel tendens.

Derfor påbegyndes et kortlægningsarbejde hvor organiser Thomas Roden ringer til alle medlemmer af HK Service Hovedstaden, der er registreret som fitness-instruktører. Medlemmerne bliver bedt om at sende deres tre seneste lønsedler og arbejdstidsplaner ind til afdelingen.

Som opfølgning på disse initiativer afholder HK Service Hovedstaden et fyraftensarrangement d. 6. november, hvor medlemmerne kan komme ind til en bid aftensmad og snak med den faglige på fitness-området, Marianne Wenneberg og organiser Thomas Roden. Fitness-instruktørerne også kan tage konkrete spørgsmål og idéer med til, hvad der videre skal ske.

For at sikre en proaktiv indsats har ungdomsorganiser, Victoria Velásquez, taget initiativ til en fælles dag med fitness-instruktørelever på Next. Her vil de med en rettigheds-quiz blive klædt på i væsentlige spørgsmål omkring løn- og arbejdsvilkår. Dette arrangement finder sted til december i samarbejde med erhvervsskolen Next, og både grund- og hovedforløbselever kommer med. Efter elevernes pligter og rettigheder via overenskomst er gennemgået, sluttes dagen af med en bomberball-fodboldturnering. De faglige og organiserne vil fortsat følge op på branchen og håber, at det ikke kun er boldene, der kommer i mål i år.

Problemer med login?

Log ind med NemID