Ny beregner afslører prisen på stress

03. november 2017  |  Østjylland  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

HK Østjylland har udviklet StressRegnestykket, hvor virksomheder kan indtaste få oplysninger og derefter få viden om, hvad stresssygemeldinger koster arbejdspladsen.

Det er ikke småpenge, der skal op ad virksomhedens pengekasse, når en medarbejder bliver sygemeldt med stress. Det kan virksomheder over hele landet nu selv regne ud med HK Østjyllands StressRegnestykket.

- Jeg tror, mange virksomheder vil blive ganske overrasket over, hvad det koster at have sygemeldte stressede medarbejdere. Der er ingen tvivl om, at det er langt dyrere at sende en medarbejder hjem, end det er at arbejde systematisk med forebyggelse af stress, siger formand for HK Østjylland, Jesper Thorup.

Når både HK og andre spørger de ansatte på arbejdspladserne, hvad der er den største udfordring på arbejdsmarkedet, er stress en af topscorerne. Derfor sætter HK Østjylland ekstra fokus på stress med kampagnen Stress- Nej Tak!

- Stress fylder mere og mere hos HK’erne og deres kollegaer på arbejdspladserne. Selv om mange arbejdspladser har stresspolitikker, så kniber det alligevel med at forebygge. Mange steder er der nok også en tendens til, at medarbejderne skjuler deres stress af frygt for at blive afskediget, og nogle chefer er heller ikke nok opmærksomme på, at der faktisk er god økonomi i at forebygge, siger Jesper Thorup.

StressRegnestykket er offentligt tilgængeligt for alle på HK Østjyllands hjemmeside. Indtaster virksomheden nogle få oplysninger, regner Stress Regnestykket ud, hvor stor ekstra-omkostningen er, når en medarbejder er sygemeldt. Men det viser også, hvad det koster virksomheden at fyre den stress-ramte og ansætte en ny.

- Vi oplever desværre ofte, at medarbejdere, der har været sygemeldt med stress, får en fyreseddel, hvis virksomheden skal ud i en afskedigelsesrunde, eller hvis medarbejderen har været sygemeldt i længere tid. Men indtaster man omkostningerne ved at undvære en medarbejder, engagere vikarer og hele processen med at ansætte en ny, der først er 100 procent effektiv efter et halvt eller helt år, ja så kan det faktisk ofte bedre betale sig at hjælpe den stressramte godt igennem sygdomsforløbet og sikre, at vedkommende kommer hurtigt tilbage i job, siger Jesper Thorup.

Du kan finde StressRegnestykket her

Psykisk arbejdsmiljø Stress