Demonstrationer for velfærd over hele landet

06. november 2017 Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Stop besparelser. Nej til milliard-store skattelettelser. Ja til velfærd. Sådan lyder det mere end 30 steder i Danmark tirsdag den 7. november, når initiativet Danmark for Velfærd afholder manifestationer, demonstrationer, fakkeloptog og meget andet på ”Velfærdens Dag”.

Hensigten med aktiviteterne er fortælle politikerne – både centralt og lokalt – at velfærden i Danmark er mere og mere nødlidende. Det dur ikke med nye besparelser, nye effektiviseringer eller nye produktivitetskrav.

Kredsen bag Danmark for Velfærd er en række fagforbund, LO i storbyerne og FTFs regioner.

”Vi er et græsrodsinitiativ, og det er bare glædeligt at se, at aktiviteterne nu vokser meget hastigt lokalt. Vi samlede 3.400 tillidsfolk til stormøde i Odense for en måned siden, og på tirsdag vil vi være mangefold flere til både demonstrationer og manifestationer over hele landet,” siger Per Olsen, formand for LO i Hovedstaden.

Han peger på, at opbakningen til at vælge velfærden kommer fra en bred kant. Brugergrupper, forældreorganisationer og blandt andet lokale græsrodsgrupper står også bag en række af tirsdagens manifestationer.

I København har der været anmeldt en demonstration til Christiansborg Slotsplads, men her er man i gang med terrorsikring, så demonstrationen er flyttet om bag Christiansborg til Bertel Thorvaldsens Plads. Demonstrationen starter her kl. 16.30 med faglige taler og musik af Wafande og Pharfar.

”Vi håber stadig, at politikerne vil lytte til os, selvom vi ikke står på Slotspladsen. Alle siger, vi står over for gode økønomiske tider – men alligevel vil man skære i helt nødvendige velfærdsordninger for at få råd til milliard-store skattelettelser. Udviklingen er helt skæv,” siger Per Olsen.

En oversigt over de mere end 30 landsdækkende manifestationer tirsdag kan findes her: Lokale aktiviteter i anledning af Danmark for Velfærd.

I Aalborg møder sygeplejerske Christina Windau Hay Lund frem som lokal FTF´er ved demonstrationen kl. 16.30 på John F. Kennedys Plads.

”Den offentlige sektor er gennem de seneste år blevet både spinket og sparet. Det gælder bredt set – og vi håber meget på, at en folkelig bevægelse nu er ved at  vokse frem, så anstændige forhold igen får det bedre,” siger Christina Windau Hay Lund

”Da politikerne blev presset til at opgive omprioriteringsbidraget, så blev det straks erstattet af et effektiviseringsbidrag for kommunerne. Nu har man opgivet det særlige produktivitetskrav i sygehusvæsenet, men politikerne sidder lige nu ved finanslovsforhandlingerne og diskuterer, hvad der skal være afløseren, så der kan komme nye penge til skattelettelser. Vi skal fortælle politikerne, at pengene er bedre brugt på vore hospitaler, til vore børn, i skolerne, i ældreplejen og rigtig mange andre steder i den offentlige sektor,” siger Christina Windau Hay Lund.

Problemer med login?

Log ind med NemID