Her fås ingen fred i frokostpausen

06. november 2017  |  HK Stat  |

frokost sdu

Gitte Sjælland (t.v.), Dorthe Søndergaard Andersen og Belinda Nissen bliver afbrudt mange gange i løbet af deres frokostpause i sekretariatet for SDU's bibliotek, når kolleger og ledere har brug for akut hjælp til alt fra sprittuscher og termokander til analysenumre. Foto: Nils Lund Pedersen

Adskillige afbrydelser under frokosten er daglig og til tider sur kost for de administrative medarbejdere på Syddansk Universitets bibliotek. Men ingen ville vinde ved at fjerne den betalte pause, er de enige om.

Hvis den rustrøde betonkolos, som huser Syddansk Universitet i Odense, havde et bankende hjerte, ville det være bibliotekets sekretariat. Her sidder Belinda Nissen, Gitte Sjælland og Dorthe Søndergaard Andersen, og her står den mentale dør altid åben. For kolleger, der trænger til at læsse af, puste ud eller fælde en tåre, og for ledere, der skal have hjælp til kalendere, møder og andet presserende.

Udover den almindelige administration, hvor især de ansattes rejseaktiviteter fylder meget, klarer de tre HK’ere stort set alle tænkelige praktiske opgaver – fra kaffeautomatproblemer og møbelflytning til rensning af stoppede toiletter. End ikke frokostpausen er fredet.

HK Statbladet fik syn for sagn, da vi inviterede os selv til frokost i sekretariatet med Belinda, Gitte og Dorthe. Sandwich og vand er sat frem, og kaffe kan hentes i automaten i frokoststuen, som ligger på den anden side af væggen. Belinda, Gitte og Dorthe går ikke derind og spiser, selvom de egentlig synes, de burde være sociale med de godt 70 andre kolleger i biblioteket. Men hvis de gjorde, ved de med sikkerhed, at de ikke ville få et øjebliks ro. Så som regel spiser de ved et bord, der står blot et par meter fra deres arbejdspladser.

Den ene fredsforstyrrer efter den anden

Netop har de tre sat sig til bords, da den første fredsforstyrrer kommer raskt ind i lokalet:

- Sprittuscher til rummet derovre? Der er ikke en skid derovre!

Belinda rejser sig hurtigt og begynder at lede efter tuscher i et skab, så personen kan komme videre med sit forehavende i mødelokalet længere henne ad gangen. Gitte fortæller, at de har prøvet at indføre kontortid mellem klokken 9 og 13, men at det ikke rigtig har virket. Folk kommer til sekretariatet med deres ærinder på alle tider alligevel og typisk, når de går til og fra mødelokaler, vagtsteder og frokoststuen.

Et par bidder inde i sandwichene er endnu en kollega på vej ind, men stopper op, da hun ser, at der spises.

- Jeg skal lige have et analysenummer, siger hun forsigtigt. Dorthe rejser sig og ekspederer, og imens fortæller Belinda, at gæsten hedder Julie og tidligere har været elev i sekretariatet.

Julie takker Dorthe for hjælpen, ønsker velbekomme og går. Ved bordet forklarer Gitte, hvordan folk, der vil i telefonisk kontakt under frokosten, først ringer til en, og svarer vedkommende ikke, til den næste – og den næste – indtil en af dem svarer. Det er ikke helt enkelt at slå telefonerne fra, så normalt gør de det ikke, tilføjer Belinda.

- Det er typisk sådan, det foregår. Man tænker ikke så meget over det. Vi har jo også selv forkælet dem, siger Gitte.

- Selvbetalt pause? Så går vi over i Bilka!

Nu kommer en person resolut ind ad døren:

- Jeg fatter altså ikke meget af det med de termokander!

Belinda lægger sin sandwich og forklarer gæsten, en leder, hvad det termokandesystem, hun har udviklet for at fremme ejerskabsfølelsen og dermed undgå glemte kander rundt om i afdelingerne, går ud på: at der til hver afdeling hører bestemte termokander.

Lederen bestiller en te og to kaffe. Belinda vender tilbage til sin mad.

- Jeg må huske hendes bestilling til efter frokost, siger hun.

Vi taler om, hvad der ville ske, hvis den betalte frokostpause ikke længere fandtes.

- Så sad jeg her ikke, siger Dorthe.

Belinda bakker op:

- Nej, så ville vi gå over i Bilka eller gå en tur. Og hvis det sker (at pausen bortfalder, red.), så skal det også kunne ses på lønnen!

- Og arbejdsglæden, den ville blive sådan mere nå-agtig.

Dorthe krydser armene.

- Arbejdsgiverne ville ikke vinde noget ved at tage frokostpausen fra os. Fx ved studiestart, der har vi så travlt, at vi står op og spiser, siger hun.

Endnu to kolleger kommer ind en ad gangen. En afleverer en lånetermokande fra et møde. En anden oplyser, at hun lige lægger en kuvert i en kasse, der står til formålet inden for døren.

Den lille halve times frokost er ovre. Belinda, Gitte og Dorthe må tilbage til arbejdet.

OK-fakta om frokostpausen

Arbejdsdage medregnes med tiden mellem mødetidspunktet og det tidspunkt, hvor den ansatte kan forlade arbejdsstedet. Pauser medregnes, hvis de varer mindre end en halv time, og den ansatte står til rådighed for arbejdsgiveren og ikke må forlade arbejdsstedet.

Kilde: Cirkulære om arbejdstid for ansatte i staten

Artiklen er også bragt i HK Statbladet april 2017.

Problemer med login?

Log ind med NemID