Tillidsfolk gør det lettere for de fyrede på LEGO

06. november 2017  |  Sydjylland  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Siden varslingen af massefyringer på LEGO har Henrik Fredeløkke og de andre tillidsrepræsentanter knoklet i døgndrift. Kollegerne er blevet klædt på til situationen, og gode aftaler er forhandlet hjem.

5-600 positioner skal nedlægges. Sådan lød den nedslående besked til HKs tillidsrepræsentant på LEGO, Henrik Fredeløkke, da han i september blev indkaldt til ekstraordinært samarbejdsudvalgsmøde med ledelsen.

Herefter er det gået stærkt. Henrik Fredeløkke har sammen med et forhandlingsudvalg sammensat af LEGOs andre tillidsrepræsentanter arbejdet på at sikre, at både afskedigede og blivende medarbejdere kommer bedst muligt igennem den svære situation. Samarbejdet med ledelsen har været tæt, og forhandlingerne har båret frugt.

- Det er en grundsten i LEGO’s ånd, at man tager sig godt af medarbejderne og hinanden. Og den ånd er vores forhandlinger med ledelsen foregået i. Jeg mener, der er kommet et godt resultat ud af vores mange, lange forhandlinger, siger Henrik Fredeløkke.

Her er nogle af de ting, HK Sydjyllands repræsentanter har været med til at sørge for:

HK’s medlemmer var klædt på til fyringsdagen
Forud for dagen, hvor ledelsen skulle oplyse folk individuelt om deres fremtid i virksomheden, skrev Henrik Fredeløkke rundt til alle sine medlemmer. Her ridsede han dagens fire mulige udfald op for den enkelte: Afskedigelse, degradering, omplacering eller ingen ændring i ansættelsesforholdet. Mailen blev delt vidt og bredt, også blandt kolleger, der ikke var HK-medlemmer.

Jobhuset blev en realitet
Tillidsrepræsentanterne skubbede på i tilblivelsen af det Jobhus, der gennem det næste år vil være base for de mange medarbejdere, der skal finde et nyt job. Her vil de jobsøgende få alle deres behov dækket med kurser, HR-konsulenter, hjælp til CV og ansøgning, coaches og krisehjælp, hvor det er nødvendigt. Mod normalt 6 måneder har de fyrede LEGO-medarbejdere et helt år med bistand fra andenaktøren AS3, der har et væld af tilbud til jobsøgende.

Fortsat hjælp og bistand
Tillidsrepræsentant Henrik Fredeløkke sidder nu med i det opfølgende forhandlingsudvalg, der sikrer, at den videre proces forløber planmæssigt, og at alle afskedigede medarbejdere modtager den hjælp, de har behov for.
Han besvarer dagligt mange henvendelser fra medlemmer, og en gange i måneden holder faglige konsulenter fra HK Sydjylland åben spørgetid på arbejdspladsen.

Privat Arbejdsløs Ledig

Har du brug for

Book en tid her

Vil du vide mere om HK Privat Sydjylland?

Klik og læs

Problemer med login?