Ny trepartsaftale er vigtige uddannelses-skridt

06. november 2017  |  Midt Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Arbejdsmarkedets parter og regeringen har netop indgået en trepartsaftale om voksen- og efteruddannelse. HK Midt byder aftalen velkommen, fordi den giver os mulighed for at tage nogle rigtige skridt mod en vigtig omstilling af det arbejdsmarkedet på Fyn og i Fredericia-området.

Martin Rasmussen
Afdelingsformand
HK Midt
   - Trepartsaftalen kommer til at gøre efteruddannelse mere overskueligt, nemmere og billigere for både medarbejder og arbejdsgiver. Samtidig noterer vi os, at parterne har tænkt nogle løsninger ind i aftalen, der styrker os i forhold til den kraftige forandring af arbejdsopgaver og job, vi vil se i de kommende år som følge af den teknologiske udvikling, nye arbejdsformer og en digitalisering. Det er forandringer, som vores medlemmer allerede mærker en hel del til, siger Martin Rasmussen, formand i HK Midt, der dækker Fyn og Fredericia-området.

Bryder uddannelsesbarrierer ned – og belønner erhvervserfaring

Uddannelse

Positive elementer i trepartsaftalen er bl.a.:
  • etablering af én indgang, når der skal søges/tilmeldes til AMU, akademi- og diplomuddannelser
  • etablering af omstillingsfond på over 400 millioner kroner
  • et styrket og billigere AMU-system
  • 140 millioner kroner, der skal bruges til at annullere stigningen i det planlagte omprioriteringsbidrag på 2 pct. på både AMU og EUD-uddannelser
Generelt: Det bliver lettere og mere attraktivt at deltage i videregående voksen- og efteruddannelse

Martin Rasmussen glæder sig over, at trepartsaftalen vil bryde nogle uddannelsesbarrierer ned – for eksempel med de 412 millioner kroner, der over 4 år sættes af til en såkaldt omstillingspulje. Den skal sikre hel eller delvis fjernelse af deltagerbetaling for ufaglærte og faglærte, der deltager i akademi- eller diplomuddannelser:

- Det er samtidig meget positivt, at aftalen lægger op til en større respekt og belønning for erhvervet arbejdserfaring, så vores medlemmer kan få anerkendt deres meritter, når de ønsker at deltage i efteruddannelse. I aftalen tales der også om et nyt program for udvikling af videregående voksen- og erhvervsuddannelse, der skal understøtte den digitale omstilling på både det offentlige og private arbejdsmarked. Begge dele vil gøre en forskel i disse år, hvor vi vil løfte det regionale arbejdsmarked frem mod nye muligheder, siger Martin Rasmussen.

Trepart Uddannelse

Tag det næste skridt I dit arbejdsliv

Ring til Karrieretelefonen:

Ring til Karrieretelefonen: