Kongressen: Det skal du vide

07. november 2017  |  Sydjylland  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

3 dages HK-kongres med et utal af temaer, talere og meninger er slut. Men hvad var det vigtigste, der skete? Hvad skal du vide som helt almindeligt medlem af HK Kommunal Sydjylland? Det giver din afdelingsformand og din lokale sektorformand et bud på.

Ole Kjær, formand for HK Sydjylland

Kongres 2017

På den netop afholdte HK Danmark kongres brugte vi selvfølgelig tid på de helt ”almindelige” kongresting, deriblandt valg af formand og næstformand, hvor både Kim Simonsen og Mette Kindberg blev genvalgt med applaus. Vi gennemgik årsrapporter for de sidste fire år, talte om diverse lovændringer etc.

Den mest epokegørende ændring af vores love, var i min optik, at aldersgrænsen for valgte i HK blev ændret, så man er valgbar til og med den valgperiode, hvor man opnår folkepensionsalderen. Allerede valgte kan vælge at overgå til den nye ordning, eller blive på den ordning, som var gældende på tidspunktet for deres første valgperiode.

Det mest spændende på kongressen var de indslag, som omhandlede fremtidens arbejdsmarked. Hvordan kommer den øgede digitalisering til at influere på vores HK-arbejdspladser? Det fik vi mange spændende og vedkommende bud på.

Sammenfattende kan man sige, at alle var enige om, at det vil forandre meget, men retningen og tidshorisonten var der uenighed om. Nogen gav udtryk for en totalt disruption af samfundet generelt, mens de fleste troede på en noget mere rolig udvikling, som vil strække sig over de næste ti til femten år.

Mantraet i alle indlæg var, at uddannelse bliver den udslagsgivende faktor – både for den enkelte som for vores samfund generelt.

Lene Roed, formand for HK Kommunal Sydjylland

Kongres 2017

Med titlen "Sammen for fremtiden" havde HK Danmarks Kongres fokus på fremtidens arbejdsmarked. Et arbejdsmarked under konstant forandring, hvor robotter og delvis automatisering af arbejdsgange i høj grad berører og i højere grad vil berøre de kommunale og regionale arbejdspladser. At vi samlet i HK har fokus på fremtiden, favner og udbygger de initiativer, som vi allerede har fokus på i HK Kommunal.

Det 4-årige målprogram tager udgangspunkt i:
- HK’s politiske holdninger og prioriteringer til at påvirke udvikling og reguleringen af fremtidens arbejdsmarked. Vi vil finde svar på sikring af vækst og velstand og fortsat mange jobs til HK’erne.
- Hvad skal HK tilbyde medlemmerne, så de føler sig hjulpet godt ind i fremtiden? Vi skal sikre mulighed for uddannelse, kompetencer og vilkår, så de er en del af udviklingen.
- Hvad betyder fremtidens arbejdsmarked for HK, som faglig organisation?

Alt i alt et målprogram, hvor vi ønsker at være proaktive og på forkant til gavn for medlemmerne på fremtidens arbejdsmarked.

Kongres 2017 Kommunal

Billig forsikring, forbrugsforening og gode rabatter

Se dine medlemsfordele

Vil du vide mere om HK Kommunal Sydjylland?

Klik og læs

Problemer med login?