Sund tid og langsom tid

07. november 2017  |  Sydjylland  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Er din tid langsom og sund, eller hurtig og fragmenteret? Det gør en stor forskel for dit psykiske arbejdsmiljø, og nu har over 100 tillidsvalgte fra HK Kommunal Sydjylland fået et nyt værktøj til at tackle problemer med dårlig tilrettelæggelse af arbejdstiden.

Tid er ikke bare tid. Den kan være både hurtig og langsom, og den hurtige er usund.

75 tillidsrepræsentanter og knap 30 arbejdsmiljørepræsentanter fra HK Kommunal Sydjylland var til Tillidsvalgt-konference de to sidste dage i oktober. Her fik de en ny forståelse af, hvad der påvirker det psykiske arbejdsmiljø, og hvad de kan gøre for at forbedre processen.

Det centrale punkt på dagsordenen var emnet ”Tidsmiljø”, som Dorte Søndergaard og Bente Bæk Hansen fra HK MidtVest førte deltagerne igennem. Tidsmiljø: Arbejdsglæde og produktivitet er et hæfte, som sætter gang i dialogen på arbejdspladsen mellem medarbejdere og ledelse med det formål at styrke det psykiske arbejdsmiljø og samtidig øge produktiviteten.

Faglighed frustrerer

Dialogværktøjet er blevet til på baggrund af et projekt, som HK Kommunal har gennemført i samarbejde med arbejdsmiljøforskere ved Roskilde Universitet. I projektet har forskerne set nærmere på travlheden og produktiviteten blandt HK Kommunals medlemmer.

- Vi ved, at mange ansatte i kommuner og regioner har svært ved at nå det, de skal, og det frustrerer dem. Det er mennesker med høj faglighed, som ikke får tid nok til at leve op til deres faglige standard, siger Lene Roed, formand for HK Kommunal Sydjylland.

Dårlig tid slider

Forskerne vil åbne medarbejdernes og ledelsernes øjne for, at tid har en kvalitet, og er den dårlig, slider det på arbejdsglæden. Men er den god, bliver flere opgaver færdige på en bedre måde, og så stiger arbejdsglæden. De tillidsvalgte har lært, hvordan de skal identificere god og dårlig tid, og hvordan de skaber dialog om tidsmiljøet til gavn for medlemmerne.

Chef for løn og økonomi i Hedensted Kommune, Søren Carlsen, holdt oplæg om, hvordan han som chef for 40 medarbejdere løbende har fokus på arbejdsmiljøet og bevidst ønsker at sætte trivsel i højsædet i en travl hverdag. Konferencen bød også på et oplæg ved Jan Huus ved navn ”Fnidderspillet” – om anerkendende kommunikation og dialog, og en orientering om forløbet af HK Kommunal Sydjyllands OK18-kampagne, og hvad medlemmer bød ind med.

Du kan finde links til materialerne om tidsmiljø i dette link

Kommunal Arbejdsmiljø

Lokale HK-
i Sydjylland

Find dem her

Vil du vide mere om HK Kommunal Sydjylland?

Klik og læs

Problemer med login?