HK Hovedstaden gik med for velfærd

08. november 2017  |  Hovedstaden  |  Torsten Raagaard Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

HK Hovedstaden var en aktiv medspiller, da Velfærdens Dag den 7. november blev markeret i København. Der var lignende demonstrationer over hele landet.

3.500 tillidsfolk mødtes 4. oktober i Odense for at sætte fokus på den danske velfærd, som skrider og er under afvikling. De udnævnte 7. november til Velfærdens dag, og over 30 steder rundt i landet blev tirsdagen markeret med omdrejningspunktet om at stoppe nedskæring af velfærdssamfundet.

I København samledes demonstranter fra syv steder i byen til fælles markering på Bertel Thorvaldsens Plads lige op ad Christiansborg. En af fordemonstrationerne gik fra HK Hovedstadens hus på Svend Aukens Plads, hvor op imod et par hundrede marcherede over Langebro mod det fælles mødested.

- Det er afgørende, at vi markerer, at Danmark kan gå en anden vej end den, samfundet går i øjeblikket. Vi skal undgå den stigende ulighed, der er ved at manifestere sig, understregede HK Hovedstadens formand Christian Grønnemark før afgang.

På Bertel Thorvaldsens Plads var stemningen i top og de markante meldinger på blandt andet HK Hovedstadens bannere om bedre velfærd til alle lyste op på en mørknende eftermiddag. Flere forbundsformænd og LO Hovedstadens formand understregede i deres taler hele formålet med Velfærdens Dag, nemlig at få landspolitikerne bag murene til at forstå, at et flertal i Folketinget er ved at afvikle vores fælles velfærd. Talerne stillede med hver sin vinkel skarpt på konsekvenserne af offentlige besparelser: større ulighed og afmontering af velfærden.

Fællesrepræsentant for HK’erne i Københavns børne- og ungeforvaltning June Andersen talte markant til demonstranterne.

- Det er tvingende nødvendigt, at vi hver især nu og fremover konstant udfordrer vores politikere både i kommunerne og på Christiansborg med spørgsmål til besparelserne på velfærden. Vi må byde ind med nye og bedre forslag til, hvordan vi genopbygger et godt og fornuftigt velfærdssamfund, sagde hun.

En række fagforbund og lokale LO- og FTF-organisationer står bag initiativet Danmark for Velfærd.

Problemer med login?

Log ind med NemID