HK Kommunal står vagt om frokostpausen

08. november 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

De seneste ugers stormløb på de statsansattes måltid midt på dagen får ingen konsekvenser for HK’erne i kommuner og regioner, fastslår HK Kommunal.

’Et personalegode’. Sådan betegner Moderniseringsstyrelsen under Finansministeriet den praksis, den betalte frokostpause udgør for hundredetusinder af medarbejdere i staten. Og ’personalegodet’ kan ifølge den statslige arbejdsgiver let og ubesværet fratages de ansatte.

Offensiven mod de statsansattes frokostpause, der over den seneste uge er omtalt i en række medier, giver ifølge HK Kommunals formand, Bodil Otto, anledning til naturlig bekymring også blandt mange af HK Kommunals medlemmer.

Overenskomsten sikrer frokostpausen

Formanden afviser imidlertid enhver spekulation om, at frokostpausen er i spil for hendes medlemmer.

- Til forskel fra mange andre faggrupper er ansatte, der arbejder under HK Kommunals område, sikret en betalt frokostpause gennem overenskomsten, fastslår Bodil Otto.

Hun peger på, at det ligger i hele den danske model, at ændringer i overenskomsten kun kan komme på tale, hvis det sker gennem en gensidig aftale mellem arbejdsgiver- og lønmodtagersiden.

- Og hverken jeg selv eller mine kolleger fra de andre organisationer, der repræsenterer ansatte i kommuner og regioner, har nogen som helst intention om at give køb på den betalte frokostpause, lyder det fra HK Kommunals formand.

Centralt medlemsønske

Den betalte frokostpause er ifølge Bodil Otto i det hele taget en del af en samlet pakke, som den netop kommer til udtryk i overenskomsten.

- I vores overenskomst kan med god ret sige, at det er medarbejderne selv, der betaler for frokosten. Blandt andet gennem en lavere løn end den, de ansatte ville have modtaget, hvis frokosten ikke var betalt. Sådan har lønmodtagerne og arbejdsgiverne aftalt det. Ved overenskomstforhandlingerne, siger formanden.

I den netop gennemførte overenskomstkampagne, hvor HK Kommunal modtog mere end 20.000 input fra medlemmerne til de kommende overenskomstforhandlinger, figurerer en fastholdelse af den betalte frokostpause også som et centralt medlemsønske.

Overenskomst Arbejdstid OK18

følg med i ok18
nyheder, fakta og info om din overenskomst

hk.dk/ok18