Frikortssagen: Dom den 22. december 2017

09. november 2017  |  HK Trafik & Jernbane  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Sagen om Banedanmarks fjernelse af fribefordring for de ansatte har været igennem to dages behandling i Østre Landsret, og nu er der også kommet med et tidspunkt for afgørelse i sagen.

Retten forventer, at dommen bliver afsagt den 22. december kl. 10. Det er en tidligere end den dato, der umiddelbart blev udmeldt efter de to dages behandling.

Den 22. december foregår det på den måde, at advokaterne får tilsendt en mail med dommen. Derefter får vi dommen her i HK Trafik & Jernbane, hvorefter vi offentliggør den her på siden.

Frikortsagen har stor betydning for rigtig mange medlemmer (og ikke-medlemmer). Det er en sag, som ingen ville kunne løfte enkeltvis, fællesskabet måtte træde til, og derfor har både bestyrelse og ansatte i HK Trafik & Jernbane og HK som hovedforbund brugt mange timer og ressourcer på at komme så langt, som vi nu er.

HK og DJ mod kammeradvokaten

De to sidste dage i oktober var afsat i Østre Landsret med tre landsdommere. Her blev der argumenteret for og imod, om det juridisk er i orden, at Banedanmark har frataget de ansatte i Banedanmark deres fribefordring.

Advokaterne for HK Trafik & Jernbane og Dansk Jernbaneforbund stod klar til venstre foran de tre landsdommere i Østre Landsret, og kammeradvokaten til højre. Nu skulle argumenterne, der hidtil var faldet på skrift, stå sin mundtlige prøve.

Valg om beskæftigelse truffet ud fra løfter om frikort

Der var fire medlemmer i vidneskranken. Hver af de fire havde forskellig personlig og arbejdsmæssig baggrund, men ens for de fire medlemmers forklaring til dommerne var, at Banedanmark havde givet dem et løfte om frikort – og at det var skrevet ind i deres kontrakter. Det havde haft afgørende betydning for de valg om beskæftigelse i Banedanmark og valg af bopæl, som de havde truffet undervejs. Inddragelsen af frikortet trak tæppet væk under deres beslutninger i tillid til løfterne fra Banedanmark.

Uforståelig opsigelse

Også HK Trafik & Jernbanes tidligere formand, Andreas Hasle, og Dansk Jernbaneforbunds formand, Henrik Horup, afgav forklaring. Formændene forklarede om tidligere forsøg fra DSBs side på at afskaffe frikortet, men at det var lykkedes at blive enige om at fortsætte ordningen for de, der allerede havde frikortet. Det var derfor uforståeligt, at Banedanmark valgte at opsige ordningen.

Banedanmarks vidner

Tidligere økonomidirektør, Søren Stahlfest Møller, og områdechef Kristian Beltner redegjorde for, at Banedanmark godt kunne se, at frikortet var en gode for virksomheden og de ansatte, men at prisforhøjelsen fra DSB gjorde det for dyrt at fortsætte ordningen.

Frikort kan ikke sammenlignes med gratis kaffe og frugt på arbejdet

HK Trafik & Jernbanes advokat, Peter Breum, og advokaten for Dansk Jernbaneforbund, Henrik Karl Nielsen, fastholdt, at Banedanmark er juridisk forpligtet til at give frikortet tilbage til de ansatte, der har mistet det – og hvis retten skulle være uenig, så i hvert fald give kompensation for bortfaldet af frikortet.

Advokaterne fastslog, at frikortet er en fast del af ansættelsesforholdet, og at Banedanmark ikke bare kan tage den ret fra de ansatte. Det følger af tjenestemandsloven og af almindelige ansættelsesretlige regler.

Der er ikke tale om et personalegode som en frugtordning eller gratis kaffe, som områdechef Kristian Beltner havde udtrykt det i sin forklaring. Frikortet er nævnt i ansættelsesbrevet, og også det forpligter Banedanmark. Advokaterne nævnte, at frikort ikke er en ny opfindelse, men at ordningen kan spores helt tilbage til en lov fra 1896 om Statsbanerne.

Advokaterne nævnte også, at Banedanmark ikke uden ministeriets medvirken kan opsige frikortet. Advokaterne henviste også til afgørelsen om den betalte frokostpause i Danmarks Radio, hvor voldgiftsretten sagde, at betalt frokost er en del af overenskomsten, og at den ikke bare kan opsiges. Det samme gælder for frikortet.

Banedanmarks advokat: Ok med opsigelse med passende varsel

Ikke overraskende krævede kammeradvokaten på vegne af Banedanmark frifindelse for at skulle give frikortet tilbage eller betale kompensation. Hvad angår de overenskomstansatte mente kammeradvokaten, at alle vilkår kan opsiges med passende varsel, og om de tjenestemandsansattes ret sagde kammeradvokaten, at tjenestemandsloven ikke forhindrer opsigelsen af frikortet. DR-sagen er ifølge kammeradvokaten en helt anden sag, der ikke kan bruges her.

Ikke-medlemmer skal være opmærksomme

Uanset hvilken side dommen falder til, så kan vi risikere at den ankes til højesteret.

”Vi vil sikre medlemmerne af HK Trafik & Jernbane mod, at deres sag forældes, hvis sagen skulle trække ud, men det gælder ikke for ramte Banedanmark-medarbejdere, der står uden for HK Trafik & Jernbane. De risikerer, at deres krav er forældet, og at de derfor ikke kan få glæde af en eventuel sejr. Vi synes, det er mest fair at gøre opmærksom på denne krølle, som kan få betydning senere”, siger formand Dennis A. Jørgensen fra HK Trafik & Jernbane.

Læs også: Flere hundrede berørte medarbejdere i frikortsagen

Problemer med login?

Log ind med NemID