Rigsrevisionen undersøger Sundhedsplatformen

09. november 2017  |  HK Kommunal  |  DL  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Folketingets uafhængige revisorer vil nu undersøge forløbet med indkøbet af det stærkt kritiserede it-system, Sundhedsplatformen. Resultatet af undersøgelsen vil tidligst foreligge om ni måneder. Imens fortsætter den heftige kritik.

Hospitalerne i Region Hovedstaden bruger det allerede, og Region Sjælland vil indføre systemet i ét hug den 25. november. Navnet er Sundhedsplatformen – et it-system, der i princippet skal samle alle informationer om hver enkelt patientforløb.

Det er blevet stærkt kritiseret af især læger og lægesekretærer, og nu vil Rigsrevisionen lave en grundig undersøgelse af Sundhedsplatformen med dertilhørende regnskaber. Det er it-mediet Version 2, der har fået denne oplysning bekræftet i en mail fra Rigsrevisionens pressechef Lisbeth Sørensen.

Ifølge Version 2 har Rigsrevisionen allerede holdt møder med administrationen i Region Hovedstaden og en række klinikker for at få svar på spørgsmål om blandt andet beslutningsgrundlaget for at købe it-systemet, hvordan det har påvirket arbejdsgange, og hvordan det har påvirket patientsikkerheden.

Pressechef Lisbeth Sørensen oplyser til Version 2, at det efter endt forundersøgelse tager Rigsrevisionen cirka ni måneder at udføre den egentlige undersøgelse, og Rigsrevisionen offentliggør ikke delresultater i løbet af processen.

Hård kritik på Facebook

Oplysningen om Rigsrevisionens undersøgelse kommer samtidig med en konstant strøm af kritik fra systemets brugere. Såvel de mere erfarne brugere i Region Hovedstaden som de kommende brugere i Region Sjælland kritiserer systemet. De sidstnævnte beskriver i meget kritiske vendinger deres erfaringer med den undervisning i systemet, som de modtager op til systemets premiere i Region Sjælland den 25. november.

Kritikken kommer især til udtryk i den Facebook-gruppe, der tidligere hed ”SP-Titanic”, men nu har ændret navn til ”Sundhedsplatformen? Nej tak!”. Her deltager både læger og lægesekretærer – og nu også patienter – i det kritiske kor. Gruppen har efter oprettelsen for lidt mere end en måned siden fået 2.200 medlemmer.

Overlæge er bortvist

I Facebook-gruppen beretter lægesekretærer om surrealistiske undervisningsforløb, hvor deltagerne i overfyldte undervisningslokaler fortvivlet forsøger at følge med i underviseres klik på storskærme, mens de er henvist til manualer, der ikke er opdaterede med de seneste ændringer. Det forudsættes i øvrigt, at lægesekretærerne tilegner sig de fleste af færdighederne i det nye system ved selv at afprøve det, hvilket der – ifølge beretningerne – ikke er tid til, fordi den almindelige drift ligger underdrejet på grund af mange kollegers deltagelse i undervisning og projektgrupper i forbindelse med indførelsen af sundhedsplatformen.

Overlæge Ib Kollerup, der arbejder inden for distriktspsykiatrien i Køge, har beskrevet forløbet, hvor han er blevet bortvist for at nægte at deltage i undervisning i brugen af Sundhedsplatformen. Han mener, at it-systemet mangler muligheden for nuancerede beskrivelser af psykiatriske patientforløb og direkte vil medvirke til en forringelse af behandlingen.

Lægesekretærer i Region Sjælland fortæller også om afsluttende certificeringer i form af tests, hvor man får de rigtige svar at vide, hvis man svarer forkert i første omgang. Der skulle nu foreligge lister med de rigtige svar, som deltagerne i testen er begyndt at bruge, fordi de så ikke skal bruge tid på at svare forkert.

Læs mere i Facebook-gruppen "Sundhedsplatformen? Nej tak!"

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt

dl er også på Facebook