Virksomhedspraktik må ikke bare være gratis arbejdskraft

09. november 2017  |  HK Handel  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

HK Handel opfordrer landets lokalpolitikere til at sætte grænser for virksomhedernes misbrug af ledige som gratis arbejdskraft.

Virksomhedspraktik Søren Svendsen

Foto: Søren Svendsen

I valgkampen op til kommunalvalget den 21. november opfordrer HK Handel til, at lokalpolitikere tager stilling til, at ledige i virksomhedspraktik misbruges som gratis arbejdskraft.

- Når den ene virksomhedspraktikant afløser den anden, og de ledige i virksomhedspraktik indgår i vagtplanerne, mener vi ikke, at ordningen fungerer efter hensigten. Tværtimod fører det til, at ordinært ansatte på overenskomster erstattes af gratis arbejdskraft, siger Per Tønnesen, formand for HK Handel.
Virksomhedspraktik er et tilbud til udsatte ledige, som på grund af mangelfulde faglige, sproglige eller sociale kompetencer har vanskeligt ved at opnå beskæftigelse på normale løn- og arbejdsvilkår.
Men det er ikke HK Handels oplevelse, at de ledige i virksomhedspraktik opnår en opkvalificering, der fører til fast beskæftigelse. Tal fra beskæftigelsesministeriet dokumenterer, at ud af 5.697 personer, der var i virksomhedspraktik eller løntilskud i store koncerner i andet kvartal af 2016, var blot 16 procent i fuldtidsbeskæftigelse et kvartal senere.
HK Handel ønsker bl.a. mere tilsyn med, hvordan ordningen bruges i virksomhederne; bedre kontrol af, at forholdstallene overholdes; at virksomhederne forpligtes til at udvikle virksomhedspraktikanters kompetencer, samt at virksomhederne i højere grad forpligtes til at ansætte virksomhedspraktikanter efter praktikforløb.

Beskæftigelse

Problemer med login?