Forarbejdet til Sundhedsplatformen kommer under lup

15. november 2017  |  HK Kommunal  |  DL  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Rigsrevisionen har fokus på Region Hovedstadens risikovurdering og aktivitetsovervågning ved indførelsen af det udskældte it-system på hospitalerne.

Når Folketingets kritiske revisorer går i gang med en grundig undersøgelse af, om skattekronerne bliver brugt hensigtsmæssigt på et bestemt område, sker det af egen drift og efter en forundersøgelse, der skal afklare, om der – populært sagt – kan været noget at komme efter. Forud for og under processen afslører Rigsrevisionen ikke undersøgelsens design eller målet med den.

Det gælder også i forbindelsen med den undersøgelse af it-systemet Sundhedsplatformen, som Rigsrevisionen netop har sat i gang, men dagbladet Politiken har fået en aktindsigt, som ifølge avisen selv antyder, hvilken form undersøgelsen vil få. Avisen skriver, at Folketingets revisorer især er interesserede i, hvilke overvejelser politikere og embedsværk i region Hovedstaden havde om risiko for aktivitetsnedgang og muligheden for at overvåge driften i forbindelse med omlægningen til det nye it-system.

- Det tyder på, at Region Hovedstaden var alt for dårligt forberedt på de store problemer med markante fald i aktivitet på hospitalernes afdelinger, som it-systemet medførte, skriver Politikens sundhedsredaktør Lars Igum Rasmussen i en analyse under overskriften: "Er hovedstaden selv skyld i it-kaos?"

Han skriver også, at regionen heller ikke var forberedt på den mangelfulde forbindelse mellem Sundhedsplatformen og Landspatientregistret, der reelt har umuliggjort en overvågning af aktiviteterne på hospitalerne i Region Hovedstaden.

Det er ifølge Politiken de to områder, som er i fokus i Rigsrevisionens undersøgelsen, der forventes at vare i mindst ni måneder.

Voldsomt fald i hjerteundersøgelser - måske

Undersøgelsen følger i kølvandet på en uge med massiv kritik fra især læger og lægesekretærer og nye oplysninger om et dramatisk i fald i antallet af undersøgte hjertepatienter efter indførelsen af Sundhedsplatformen i Region Hovedstaden. Kun 37 procent af hovedstadens borgere med hjerteproblemer bliver undersøgt inden for det garanterede tidsrum på maksimalt 30 dage, hvor det på landsplan gælder 82 procent.

Noget tyder dog på en usikkerhed om det lave antal i Regions Hovedstaden, fordi det kan skyldes, at undersøgte hjertepatienter ikke er registreret korrekt.

Facebook-gruppen "Sundhedsplatformen? Nej tak!" har efter at have eksisteret i halvanden måned nu 3.300 medlemmer, godt tusind mere end for en uge siden.

Region Hovedstaden begyndte at implementere Sundhedsplatformen i maj 2016. Siden er resten af regionens hospitaler kommet med. Den 25. november indføres det på alle sygehuse i Region Sjælland.

Landets øvrige hospitaler bruger andre it-systemer og har ikke aktuelle planer om at gå over på Sundhedsplatformen. I august meddelte Regions Syddanmark, at man helt har fravalgt dette system fra den amerikanske leverandør Epic og i stedet har valgt tre andre leverandører til en prækvalifikationsrunde for deres kommende patientjournalsystem.

dl er også på Facebook
følg med i vores gruppe