Store forenklinger venter jobindsatsen

15. november 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Regelsaneringer i beskæftigelsesindsatsen er tiltrængte og nødvendige, men frigjorte ressourcer bør bruges til at forbedre indsatsen for borgere og virksomheder og ikke til alt muligt andet, mener HK Kommunal.

Regeringens udspil til en forenkling af beskæftigelseslovgivningen falder i store træk godt i tråd med vores ønsker. Sådan lyder det fra HK Kommunals næstformand, Mads Samsing, umiddelbart efter, at regeringen præsenterede sit længe ventede forslag til ændringer i Lov om aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) (link ikke længere tilgængeligt 29-08-2019).

- Vi har igennem flere år presset på for at få forenklet beskæftigelseslovgivningen, der er alt for kompliceret og er karakteriseret af tung procesregulering. Med regeringens nye udspil får de ansatte på jobcentrene som udgangspunkt mulighed for at tilrettelægge indsatsen mere smidigt i samarbejde med og til gavn for både borgere og virksomheder, siger Mads Samsing.

HK Kommunals næstformand hæfter sig især ved, at der i udspillet lægges op til færre krav til aktivering, forenkling af løntilskudsordningen og en sanering af målgruppeopdelingen.

Udspil dumper som spareøvelse

Mads Samsing

Det nye beskæftigelsesudspil vil imidlertid ifølge Mads Samsing give bagslag og dårligere service til borgere og virksomheder, hvis det bliver udmøntet som en spareøvelse.

- Regeringen lægger op til at, der frigives 500 millioner kroner svarende til 1.000 medarbejdere som følge af de foreslåede forenklinger. Dertil kommer de 870 millioner kroner, der spares på aktiveringsindsatsen som led i erhvervspakken forleden, lyder det fra HK Kommunals næstformand, der fortsætter:

- I det store politiske spil mere end lugter det af, at de frigivne ressourcer skal bruges på for eksempel skattenedsættelser. Men det er mildest talt ikke vejen frem til en bedre beskæftigelsesindsats.

Bekæmp stress og sygemeldinger

Mads Samsing anerkender, at der er et effektiviseringspotentiale ved regelforenklingerne, men advarer imod, at man begynder at tænke i at høste mulige gevinster på forhånd.

- De frigjorte midler bør helt åbenlyst bruges til at forbedre indsatsen og arbejdsmiljøet og ikke til alt muligt andet. I dag er mange jobcentre ramt af stress, sygemeldinger og stor personaleudskiftning. Det er bydende nødvendigt at tage hånd om det forhold, også hvis vi skal sikre, at borgere og virksomheder møder de samme medarbejdere hver gang, siger Mads Samsing.

Nu skal partierne på Christiansborg forhandle, og HK Kommunals næstformand har en klar opfordring til dem: - Vi har hårdt brug for forenklinger. Vi har talt om det i årevis. Lad os nu komme i mål!

Social og beskæftigelse Beskæftigelse Jura

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt