De fleste sagsbehandlere har oplevet socialt bedrageri

16. november 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

60 procent af jobcentermedarbejderne har oplevet, at borgere har lavet socialt bedrageri eller overdrevet deres skavanker for at få en offentlig ydelse.

Måske er tallet ikke overraskende. Hvis man har været sagsbehandler på et jobcenter i mange år, er der vel en vis sandsynlighed for, at man på et eller andet tidspunkt har oplevet, at en borger har forsøgt at få sociale ydelser, som vedkommende egentlig ikke er berettiget til. Det kunne være ved at have sort arbejde i en periode, mens hvor man også fik kontanthjælp.

" Har du personligt oplevet sager, hvor borgere beviseligt har snydt eller lavet socialt bedrageri, eksempelvis ved at modtage offentlige ydelser, mens de var i (sort) arbejde?" lyder et spørgsmål i en undersøgelse, som HK Kommunal har lavet i samarbejde med Ugebrevet A4 og Avisen.dk. Det svarer 60 procent af mere end 800 ansatte i jobcentrene bekræftende på.

Lidt mere end halvdelen af dem har oplevet en anden form for snyderi, nemlig at borgere beviseligt har overdrevet deres sygdomme for at modtage en bestemt ydelse.

Besværligt at sanktionere

Charlotte Basballe har været ansat ved Jobcenter Thisted i 10 år. Til Avisen.dk fortæller hun, at snyderiet måske ikke altid er helt bevidst:

- Vi møder grædende borgere, der ikke kan noget som helst på jobcentret, og når man så møder dem i bybilledet, er de friske. I weekenden står de og sælger ting på markedet. Jeg tror ikke, at de tænker på, de snyder. De tænker, at det er deres ret at bruge alle kræfter i weekenden, og så kan de være syge i ugens løb, siger Charlotte Basballe.

I den nævnte undersøgelse giver en stor andel af sagsbehandlerne også udtryk for, at mulighederne for at sanktionere borgere, der beviseligt snyder, enten er utilstrækkelige eller besværlige at anvende. 39 procent mener, at det er for besværligt at få iværksat sanktioner, 23 procent ser en fordel i flere sanktionsmuligheder, og 22 procent mener, at der er brug for hårdere sanktioner.

Omvendt mener næsten en tredjedel af svarpersonerne, at sanktionsmulighederne er tilstrækkelige.

Beskæftigelse

Problemer med login?