Hård kritik af regioners it-sikkerhed

17. november 2017  |  HK Kommunal  |  DL  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Alt for mange har administrator-rettigheder og adgangskoder kan være op til 9 år gamle. Sådan lyder kritikken af 3 af landets regioner fra statsrevisorerne.

Det halter i den grad med it-sikkerheden hos Region Syddanmark, Region Hovedstaden og Region Midtjylland. Det oplyser statsrevisorerne i en beretning ifølge Version2.dk.

- Statsrevisorerne finder, at de 3 regioners beskyttelse af adgangen til it-systemer og sundhedsdata ikke er tilfredsstillende. Hermed er der risiko for, at følsomme og fortrolige persondata kommer i hænderne på uvedkommende eller ikke er pålidelige og tilgængelige, når der er brug for dem skriver statsrevisorerne i beretningen.

27.000 medarbejdere med admin-rettigheder

I Region Syddanmark har 27.000 medarbejdere lokaladministratorrettigheder, hvilket øger risikoen for hackermisbrug, lyder det fra statsrevisorerne.

Statsrevisorenre fortæller også, at styring og kontrol af medarbejdere med priviligerede rettigheder er mangelfuld i alle de tre regioner.

- Blandt andet er der utilstrækkelig begrænsning af mulighederne for at tilgå internettet, når der logges på med privilegerede rettigheder, lyder det.

I Region Syddanmark og Region Hovedstaden er der også store problemer med passwords, der kan være op til 9 år gamle.

Problemer med login?

Log ind med NemID