Politikere: For stramme regler for tildeling af førtidspension

20. november 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Antallet af førtidspensionister i Københavns Kommune er næsten halveret på 10 år. Nu tegner der sig en bred politisk opbakning til at lette tilgangen til førtidspension.

De københavnske jobcentre har været under hård beskydning for at være for brutale over for syge borgere. Mod afslutningen af den kommunale valgkamp viser der et bredt flertal for at åbne mere op for tildelingen af førtidspension. Det kom frem i en valgdebat på TV2 Lorry.

- Vi har måske nok forvaltet disse regler for stramt. Nu kigger vi fremad og ser, om vi kan gøre det anderledes, sagde Mia Nygaard, spidskandidat for De Radikale.

SF's Sisse Marie Welling, Dansk Folkepartis Carl Christian Ebbesen og Venstres Cecilia Lonning-Skovgaard tilsluttede sig en lempeligere behandling af førtidspensionssagerne. Den femte deltager i debatten på TV2 Lorry var S-spidskandidaten Frank Jensen, der lidt indirekte tilsluttede sig de andres synspunkt:

- Når en læge siger, at en borger er for syg til at blive sendt i ressourceforløb eller arbejdsprøvning, så skal lægens ord have større vægt i sagsbehandlingen.

Tildeling i København er faldet med 45 procent

Af udsendelsen fremgik det, at antallet af tildelte førtidspensioner i Københavns Kommune i 2016 var på godt 300, hvilket er på niveau med Odense – til trods for, at København har tre gange så mange indbyggere som Odense.

Ifølge Økonomi- og Indenrigsministeriets Kommunale Nøgletal (se herunder) er antallet af førtidspensionister i København faldet dramatisk siden 2007, nemlig med 45 procent. Det er det største fald blandt landets syv største kommuner, og København indtager på denne liste også en bundplacering med knap tre førtidspensionister pr. 100 indbyggere. Øverst ligger Esbjerg Kommune med to en halv gange så mange førtidspensionister som København – relativt set.

Arbejdsmarked Beskæftigelse Velfærd

Problemer med login?