Glemmer Moderniseringsstyrelsen ikke borgerne…?

20. november 2017  |  Midt Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

For Brita Andersen, formand for HK Stat Midt, er der noget, der tyder på, at Moderniseringsstyrelsen glemmer borgerne.

Man glemmer i hvert fald at tænke ordentlige arbejdsforhold for de statsligt ansatte ind, når der tales nedskæringer og effektiviseringer. Det rammer både medarbejderne og borgerne

siger hun.

Når Brita Andersen kigger på, hvordan Moderniseringsstyrelsen agerer, så tænker hun indimellem, om styrelsen har fået et forkert navn:
   - Den skulle måske have heddet Nedskæringsstyrelsen i stedet? For med en konstant fokus på nedskæringer står styrelsen for noget, der giver nogle belastede arbejdsliv for rigtigt mange ansatte i staten. Senest har vi haft debatten om betalte pauser på statslige arbejdspladser, der viser alt om styrelsens tilgang til tingene, konstaterer hun og tilføjer, at det faktisk ikke udelukkende er styrelsen selv, der bærer skylden:

- Jeg synes, at politikerne skal sikre en bedre styring af Moderniseringsstyrelsens tilgang til den offentlige sektor og det offentlige arbejdsmarked. Det kunne for eksempel være med en positiv optimering, hvor der arbejdes langt mere med støtte til medarbejderne i en positiv medarbejderkultur, så det ikke kun er simple nedskæringer, der sætter dagsordenen.

Hvor er visionerne?

Brit

- Jeg synes, der mangler fokus på værdier som omsorg, tryghed, kvalitet, uvildighed, trivsel på arbejdspladsen og borgernærhed i Moderniseringsstyrelsens arbejde, siger Brita Andersen, formand for HK Stat Midt.

Formanden for HK Stat Midt spørger lige ud:
   - Hvor er visionerne i Moderniseringsstyrelsens arbejde? Hvor er evnen til at se, at den offentlige sektor ikke altid bør fremstilles som en omkostning for samfundet, men i høj grad også som en motor, der byder ind med drive og udvikling. Hvis den altså får lov til det, siger Brita Andersen og fortsætter:

Jeg synes, der mangler fokus på værdier som omsorg, tryghed, kvalitet, uvildighed, trivsel på arbejdspladsen og borgernærhed i Moderniseringsstyrelsens arbejde. Her bør politikerne tage deres ansvar alvorligt og sætte mere retning for Moderniseringsstyrelsen, der indtil videre kun har været et LEAN-kontor med ord som effektivitet, nedskæring og privatisering på agendaen.

Mangler respekt og ressourcer

Moderniseringsstyrelsens fokus på simple, unuancerede nedskæringer har for Brita Andersen nogle helt andre konsekvenser, der også kan mærkes helt ude hos borgerne:

Vi så, hvordan en kvindelig læge fra Svendborg begik en fejl og blev dømt for det. For selvfølgelig er det altid problematisk og ulykkeligt, når læger begår fejl, men hvad nu, hvis forklaringen er urimelig travlhed og manglende ressourcer på en afdeling? Kan det ses på regnearkene hos arbejdsgiveren?

- Der mangler dybest set en respekt for den enkelte medarbejder og for det arbejde, der udføres. Det gælder ikke kun lægerne, men i høj grad også når administrative medarbejdere eller andre overbebyrdes med for mange opgaver, for korte deadlines og en stak af sagsakter, der bare vokser og vokser. Hertil kommer, at der hele tiden bliver forsøgt pillet ved og skåret ned på erhvervede rettigheder, når det gælder pauser, fridage og meget andet. Det giver urimelige arbejdsvilkår og øger risikoen for alvorlige fejl, som Moderniseringsstyrelsen - eller rettere styrelsens politiske opdragsgivere - i sidste ende selv har ansvaret for, slutter Brita Andersen, HK Stat Midt.

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre