Hvor kommer din stress fra?

20. november 2017  |  Østjylland  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Stress kan komme af mange ting. Gå en tur i dit liv og find den rigtige årsag til, at du er stresset.

Det er chefens skyld! Sådan lyder det fra mange ansatte, når de rammes af stress.

Fra chefens kontor lyder det til gengæld, at det intet har med jobbet at gøre, men derimod er den ansattes privatliv, der er årsagen til stress.

Men hvad er rigtigt? Det spørgsmål findes der ikke kun et svar på, lyder det fra konsulentfirmaet Bladbjerg Kibsgaard, der hver dag hjælper stressramte danskere.

- Stress er en overbelastning over for lang tid. Og overbelastningen kan komme af mange grunde. Derfor kan man ikke bare per automatik give chefen eller privatlivet skylden for en stresstilstand, lyder det fra mastercoach, Helle Kibsgaard.

Bladbjerg Kibsgaard og HK Østjylland har lavet et livshjul, der kan hjælpe den enkelte med at blive klogere på, hvad der er årsagen til, at stressen melder sig.

- Når man er overbelastet, så kommer belastningen ofte fra flere livsområder. Derfor er det ikke nok at se på, om der er for mange opgaver på jobbet. Men skal se hele vejen rundt, siger Helle Kibsgaard.

Livshjulet består at 8 livsområder: bolig, familie, sundhed, venner, mig selv, parforhold, økonomi og job.

- Når vi bliver stressede, er vi nødt til at se på, hvor stor en belastning, der er i de enkelte områder og hvad vi kan gøre, for at mindske belastningen. Nogle gange skal vi arbejde rigtig meget. Andre gange bliver vi måske pressede, fordi vi skal passe et sygt familiemedlem, selv er syge, har problemer i parforholdet eller måske har svært ved at få økonomien til at løbe rundt. Så handler det om at få justeret hele vejen rundt, så vi har ressourcer til at klare det, vi skal, siger Helle Kibsgaard.

En af måderne at rydde op i livsområderne, så der bliver frigjort ressourcer til at klare de vigtigste opgaver er at slette og rette i kalenderen.

- Se på, hvilke aftaler du har i din kalender både på arbejdet og privat. Hvad kan du slette og hvad kan du rette.

Er det jobbet, der belaster dig i en periode, så må du skrue ned for nogle af dine aktiviteter i fritiden. Drop planerne om at løbe en maraton og køb dit brød hos bagere i stedet for at bage det hele selv. Er det derimod noget i dit privatliv, der presser dig, så fortæl det til dine kollegaer, så de ved, hvorfor du i en periode siger nej til nye og spændende opgaver, lyder det fra Lisbet Bladbjerg.

I HK Østjylland tilbyder vi medlemmerne et gratis oplæg med oplysning om stress sammen med enkle værktøjer, der kan bruge på arbejdspladserne til at forebygge stress.

Er du interesseret i et oplæg på din arbejdsplads så send en mail til oestjylland@hk.dk så kontakter vi dig og aftaler en tid, der passer dig og dine kollegaer.

Stress

Problemer med login?