Længere levetid bliver indregnet i din pensionsordning

20. november 2017  |  HK Stat  |  HK Kommunal Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Vi lever markant længere tid end for blot få år siden. Pensionsudbetalingerne skal strækkes over flere år, men vi bliver også længere tid på arbejdsmarkedet. Sampension indretter nu pensionsordningerne, så de følger ændringerne.

Befolkningen lever stadig længere, og børn født om få år kan forvente at fejre deres 100 års fødselsdag.  Allerede i dag lever vi i gennemsnit 1 til 3 år længere, end vi gjorde 2015. Fx var den forventede levealder for en 40-årig 84 år i 2015, mens den i 2018 vil være 87 år. Det betyder, at man har brug for pension i flere år. Det indregner Sampension nu i beregningerne for de pensionsydelser, hvor der er indregnet en levealder – fx pensioner, der udbetales livsvarigt. Det betyder, at prognoserne ændrer sig en smule.

Den værdi, man som kunde har sparet op, er fortsat den samme, men hvis regnestykket skal gå op, skal de samme penge strække længere. Fra 1. januar 2018 indregner Sampension de længere levetider i pensionsordningerne.

Regnestykket ser forskelligt ud, afhængigt af hvor man befinder sig i forhold til pensionering. Under forudsætning af, at man går på pension som 67-årig, vil man som 65-årig nu opleve, at prognosen for den livsvarige pension falder med op til 5 procent. Er man 50 år falder prognosen med 1-6 procent. og er man 30 år i dag, vil prognosen for den livsvarige alderspension falde med 1-7 procent. Omvendt vil flere år på arbejdsmarkedet med indbetaling til pension trække den anden vej og gøre udbetalingerne større.

I dit pensionsoverblik hos Sampension kan du se, hvordan regnestykket ser ud for dig.

Ændring i folkepensionsalder får betydning

Folketinget har besluttet at hæve folkepensionsalderen løbende i takt med, at vi lever længere. Der-med får vi forskellig folkepensionsalder i forhold til, hvornår vi er født. Ændringerne i folkepensionsalderen gælder alle, der er født fra 1963 og frem. Sampension indretter nu pensionsordningen, så den følger disse ændringer.

Ændringerne i folkepensionsalderen får betydning for nogle af Sampensions kunder. Hvordan den får betydning varierer efter alder, og efter hvornår pensionsordningen er oprettet. De præcise ændringer vil stå forklaret i den digitale besked, som er på vej fra Sampension til dig som medlem.I februar 2018 vil du kunne se prognoserne i dit pensionsoverblik.

Som hovedregel vil pensionsordningens dækninger, fx invalidepension, fortsætte til den gældende folkepensionsalder. På samme måde regnes prognosen for alderspensionen ud fra den enkeltes folkepensionsalder i stedet for 65 år eller 67 år, som anvendes i dag.

pensionister på bænk

Læs mere på Sampension.dk/levetid.

Pension HK-medlemmer

Problemer med login?