Butiksansatte: Husk smilet på Black Friday

21. november 2017  |  HK Handel  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Hvordan er den perfekte kunde? HK Handels butiksansatte medlemmer har formuleret en takt og tone-guide til, hvordan gode kunder opfører sig i butikken, når der er travlt.

Hvordan opfører den perfekte kunde sig? Det spurgte vi HK Handels medlemmer om på Facebook.com/hkhandel.
Se de butiksansattes guide nederst i artiklen.

På fredag kickstartes årets travleste tid i detailhandlen, når Black Friday markerer starten på årets julehandel. Selv om julen er hjerternes tid, er det en velkendt sag, at det i butikkerne også er de korte lunters tid.
HK Handel har spurgt sine medlemmer på Facebook om, hvordan man bliver den perfekte Black Friday-kunde. Det er der kommet ni gyldne råd ud af – som også er anvendelige i julehandlen.
Det er desværre nødvendigt at opfordre til at huske smilet og den gode tone, når der er travlhed i butikkerne.
- Det er et stigende problem, at utilfredse og stressede kunder overfuser butiksmedarbejderne. Der skal ikke længere så meget til at tænde folk af, og lunten bliver kortere og kortere. Vi forsøger at tackle det ved i fællesskab med arbejdsgiverne at undervise i, hvordan man tackler aggressive kunder, men det er desværre et eskalerende problem, siger faglig chef i HK Handel, Kim Jensen.

Syv ud af ti har oplevet chikane og skæld ud

Den hårde tone har konsekvenser for arbejdsmiljøet, fortæller arbejdsmiljøkonsulent i HK Handel, Merete Kaffka:
- Det kan være hårdt at blive udsat for overfusninger og grov tiltale. I øjeblikket kan det give nervøsitet og hjertebanken, men det har også betydning for de butiksansatte trivsel, når de er på arbejde, siger Merete Kaffka.
I 2015 dokumenterede en undersøgelse lavet for HK Handel, at syv ud af ti butiksmedarbejdere har oplevet at blive chikaneret eller skældt ud af kunder. I 2017 viser en opfølgende undersøgelse, at medlemmerne vurderer, at tonen er blevet endnu grovere og mere truende. Blandt eksemplerne på forulempelserne er fx at blive kaldt ”møgkælling”, ”fede so” og at få kastet varer eller andre genstande efter sig.

Butiksmedarbejdernes gode råd til Black Friday-kunderne

Sådan bliver du den perfekte Black Friday