Jobindsatsen skal beskæres med en sjettedel

22. november 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Erhvervslettelser skal ifølge regeringen finansieres med besparelser i beskæftigelsesindsatsen på 870 millioner kroner årligt. Kommuner med flest ledige bliver hårdest ramt.

I sidste uge spillede regeringen ud med forslag til kraftige regelforenklinger i jobindsatsen, der ifølge beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) kan frigive 1.000 medarbejdere. Kort forinden landede regeringen, Dansk Folkeparti og de Radikale en erhvervs- og vækstaftale, der om muligt får endnu større konsekvenser for beskæftigelsesindsatsen.

Den 15 milliarder kroner dyre erhvervs- og vækstaftale skal nemlig finansieres ved en omlægning af refusionssystemet. Det betyder, at kommunerne fra 2019 ikke længere direkte får refunderet halvdelen af deres udgifter til vejlednings-, opkvalificerings- og mentorforløb for ledige.

På den måde vil man ifølge den politiske aftale opnå en 'budgetforbedring' på 870 millioner kroner om året svarende til knap 17 procent af kommunernes samlede driftsudgifter til beskæftigelsesområdet. Penge, der altså skal bruges til at gøre tilværelsen lettere for erhvervslivet.

Gavmilde kommuner rammes hårdest

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE-Rådet) har nu regnet på konsekvensen af denne ’budgetforbedring’. For eksempel vil aktiveringsindsatsen i Københavns Kommune blive beskåret med 122 millioner kroner, mens der i Horsens skal spares 19 millioner kroner. Og i Struer skal jobcenteret slankes med 2 millioner kroner, viser AE-Rådets beregninger.

Det overordnede billede er ifølge direktør i AE-Rådet, Lars Andersen, at det er de kommuner med flest ledige, som taber flest penge.

- Og derudover vil de kommuner, som i dag er mest villige til at ofre penge på at få ledige i arbejde, blive hårdest ramt. Konsekvensen er jo, at den aktive beskæftigelsesindsats bliver kraftigt barberet, og det, synes vi, er en rigtig dårlig måde at finansiere aktieskattelettelser og afgiftslettelser på, siger Lars Andersen til Altinget.dk.

Social og beskæftigelse

Problemer med login?