Se, hvor meget din løn stiger 1. december

22. november 2017  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Der bliver lidt ekstra at fylde i den måske slunkne husholdningskasse i januar. 1. december 2017 udløses den største aftalte lønstigning til alle i den overenskomstperiode, som snart er slut.

Få måneder før overenskomstperioden 2015-2018 er forbi, falder den største og sidste af i alt 4 generelle lønstigninger. Fra 1. december bliver der lagt 1½ procent oven i alle lønninger i staten (det svarer reelt til 1,4635 procent mere end din løn for november måned).

Har du i dag en månedsløn på fx på 28.000 kroner, får du cirka 409 kroner ekstra før skat på lønsedlen for december. Tjener du mere, bliver stigningen større. Og tjener du fx 23.000 kroner, vokser din løn med cirka 337 kroner om måneden.

Lønninger på de enkelte trin fremgår af en ny lønoversigt fra Finansministeriet. Oversigten er usædvanlig, fordi den er foreløbig. Det skyldes, at de aftalte stigninger pr 1. december kan risikere at blive udhulet af det såkaldte privatlønsværn. Det træder i kraft, hvis lønningerne i staten vise sig at være steget mere end i det private erhvervsliv. I så fald bliver merstigningen modregnet i de statsansattes lønninger – krone for krone.

Se alle HK-lønninger i staten - i HK's lønoversigt

Det er Danmarks Statistik, som opgør lønudviklingen, og først i januar næste år er tallene klar. I HK Stat forventer ledelsen, at en eventuelt modregning i den kommende lønstigning vil ske i forbindelse med den første lønstigning, som forhandlerne aftaler ved OK18-forhandlingerne. Det vil formentlig sige pr 1. april 2018.

I 2015 steg lønningerne generelt med 0,5 procent, i 2016 blev der lagt 0,8 procent på og i april 2017 var der 1,22 procent mere på lønsedlerne. I alt er lønnen med den nye stigning vokset med godt 4 procent siden april 2015. Dertil kommer den lønudvikling, den enkelte har haft i kraft af fx personlige tillæg og omklassificeringer.

Pengesedler

Løn Overenskomst