HK.dk logo

Væggene har øjne

22. november 2017  |  HK Service Hovedstaden Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Forleden dag ringede Anna* til HK. Hun ville have hjælp til en situation, der var opstået efter et Facebook opslag. Faktisk var Annas arbejdsgiver blevet så utilfreds med Facebook-opslaget, at Anna var indkaldt til en ”kammeratlig” samtale om sin adfærd på Facebook.


Historien startede egentlig med, at Anna og chefen havde deres uenigheder om noget helt andet. Den ene var langsom, den anden hurtig, og sådan er det jo nogle gange med tempo og temperament. En dag irettesatte chefen Anna foran en kunde. Anna blev så frustreret, at hun senere skrev et opslag på Facebook, hvori hun beskrev sin oplevelse og retorisk spurgte, hvad folk syntes om chefens opførsel.

Annas opslag var på den ene side helt uskyldigt og harmløst. På den anden side affødte opslaget en lang række kommentarer, som bakkede Anna op og kritiserede chefen kraftigt.

Nu var det chefens tur til at være vred. På Facebook kan alle let se, hvor Anna arbejder. Og alle kender nogen, der kender nogen. Også kunder og samarbejdspartnere til firmaet.

I Markedsføringslovens §§ 1 og 19 beskrives den loyalitetspligt, som alle har i deres ansættelsesforhold og de særlige forpligtelser, der følger med. Retspraksis viser, at loyalitetspligten er meget omfattende. Den indebærer et forbud mod enhver handling, der indirekte eller direkte kan skade den virksomhed, som man er ansat i – også på nettet.

Ved den kammeratlige samtale modtog Anna en skriftlig advarsel for sit Facebook opslag. Det betyder, at arbejdsgiveren advarer om, at opslaget blev opfattet som illoyalt og en lignende handling, kan føre til opsigelse.

Selvom Annas opslag umiddelbart var uskyldigt, måtte vi give arbejdsgiveren medhold i, at det var på kanten. Det blev meget tydeligt, når man læste kommentarerne til opslaget, og selvom det ikke var Annas intention, var det desværre hendes ansvar, at arbejdspladsen kunne associeres med en personalekonflikt, hvilket kan skade virksomhedens omdømme. Når væggene har øjne, må man altså passe på, hvad man deler på de sociale medier. Anna har pillet sit opslag ned og i fremtiden skriver eller ringer hun bare direkte til HK, hvis hun skal have vendt en situation, som er opstået på arbejdspladsen.

(*Anna har ønsket at være anonym).

Ansættelse

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk